هرچه به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی این رقابت حساس سیاسی افزایش پیدا می‌کند. ساری به‌عنوان مرکز مازندران بی‌شک مهم‌ترین شهرِ استان از لحاظ سیاسی است و به همین جهت تنور انتخابات در آن داغ‌تر.

هرچه به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی این رقابت حساس سیاسی افزایش پیدا می‌کند. ساری به‌عنوان مرکز مازندران بی‌شک مهم‌ترین شهرِ استان از لحاظ سیاسی است و به همین جهت تنور انتخابات در آن داغ‌تر. نام هاي فراوانی از هم‌اینک مطرح شده‌اند، از نمایندگان فعلی تا نمایندگان ادوار، اما یک نام بیش از دیگران درخشش دارد و آن «مهدی عبوری» است.

عبوری که حضور مدیریتی خود را از شهرداری ساری در اوج جوانی آغاز کرد و در قامت یک ناجی ظاهر شد، اندکی بعد همراه محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی راهی این وزارت‌خانه گردید و در پست معاونت نیروی انسانی و سپس مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خدمات شایسته‌ای داشت، اگرچه بسیاری به‌خصوص در سال‌های پایانی شهرداری عبوری تمام سعی خود را برای تخریب وی به کار بستند اما او نه تنها از چشم مردم نیفتاد، بلکه هر روزمحبوب‌تر شد. حالا اگر خبر بازگشت عبوری در قامت نامزد انتخابات مجلس صحیح باشد از هم‌اینک باید او را نفر اول انتخابات در کل مازندران دانست. برای آشنایی بیشتر با عبوری در ادامه به صورتی گذرا مروری داشته‌ایم بر مهمترین دستاوردهای او در دوران طلایی مدیریت بر شهرداری ساری.

«مهدی عبوری» جوان‌ترین شهردار تاریخ ساری و دارای بیشترین دوره‌ ‌مدیریت شهری بعد از «حسین صادقلو» است. وقتی برای اولین بار نام عبوری به‌عنوان گزینه نهایی شهرداری مطرح شد اکثر ساروی‌ها ناامید شدند. آن‌ها که خواسته‌هایشان توسط شهرداران باسابقه برآورده نشده بود کوچک‌ترین امیدی به یک جوان ۳۰ساله نداشتند و مطمئن بودند دوران شهرداری او نیز همچون گذشتگان کج‌دارومریز طی خواهد شد. اما عبوری دوران تازه‌ای را نه‌تنها در مدیریت شهری ساری، بلکه درمدیریت شهری کشور رقم زد و موفق شد نام خود را تا همیشه در قلب و ذهن ساروی‌ها ماندگار کند.

وی تنها یک هفته بعد از انتصابش به‌عنوان شهردار ساری، عملیات بزرگ عمرانی ـ فرهنگی خود را آغاز نمود و با شعار «عملگرایی» تا آخرین روزهای زمامداری‌اش این روند را ادامه داد. در دوران عبوری شعار «فرهنگ؛ همسنگ عمران» سرلوحه‌ امور قرار گرفت و وی برنامه‌ای کاربردی برای رشد توامان اقتصاد و فرهنگ داشت. تاسیس پارک‌ ملل و بوستان ولایت که هردو بزرگترین در نوع خود در شمال کشور هستند، نهضت آسفالت، ساخت بیش از ۶ پارک محله‌ای، استفاده از ظرفیت زنان و دختران برای توسعه‌ شهر، ساخت چندین زیرگذر مهم (از اتحاد گرفته تا فرح‌آباد) برای نخستین بار در ساری و همچنین بازگشایی بسیاری از مسیرهای پرترافیک شهری موجب شد که عبوری به سرعت، عنوان «جوان اول شهر» را کسب کند.

بازگشایی ورودی امامزاده یحیی و امامزاده عباس از بزرگترین آرزوهای مردم ساری بود که هیچ‎ مدیری موفق به انجام آن نشده بود، تا این‌که عبوری با جلب رضایت ساکنان و کسبه، هردو ورودی را بعد از۵۰ سال بازگشایی نمود و ضمن افزایش کیفیت زندگی در این محلات به رونق گردشگری و افزایش درآمد اقتصادی ساکنان کمک کرد. همچنین با افزایش وسعت امامزاده یحیی(ع) محوطه‌ای بزرگ برای برپایی آیین‌های مذهبی ایجاد نمود که جای خالی‌اش به‌ویژه در ایام محرم و صفر به شدت احساس می‌شد. ساخت روگذر شهیدان رضایی در کمتر از ۱۵۰روز موجب شد برای نخستین بار توجه اهالی جنوب ساری که سال‌ها فراموش شده بودند به شهرداری جلب شود و به افزایش مشارکت عمومی اهالی بلوار کشاورز در توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی ساری بیانجامد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد؛ ساخت و سازهای فراوان در جنوب ساری و افزایش سطح دسترسی عمومی به امکانات موجب کاهش معضلات اجتماعی در جرم‌خیزترین محله ساری شد. همچنین عبوری برای نخستین بار به سراغ شرق ساری رفت و بلوار امام رضا(ع) را جدی گرفت و پروژه‌ بزرگ روگذر شهید نوری را در همین بخش از شهر به انجام رساند. توسعه‌ متوازن در دوران شهرداری عبوری یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت وی بود. زیرا مردم آشکارا می‌دیدند که شهرداری چتر عمرانی و فرهنگی‌اش را بر سر همه‌ شهر گسترده و مثل گذشتگان تنها محدود به مناطق ۱و۲ ساری نیست.

ساخت زیرگذر شهید علمدار در محل سابق میدان هلال احمر، ایجاد میان‌گذرهای شمالی و شهید آملی، ساماندهی بازارهای هفتگی در شهر، احداث میدان شهرآشوب و بدل کردن آن از محل تلمبار آهن قراضه‌ها به یکی از زیباترین چهارراه‌های مازندران همراه با معماری کلاسیک ساری،‌ احداث میدان کارگر، ایجاد میان‌راه فرهنگ به طالقانی(که ترافیک دیوانه‌وار میدان شهدا را شکست)، احداث خیابان استاد عباس سروری که بلاتکیفی خیابان‌های فرعی در غرب خیابان فرهنگ را پایان داد، پیاده‌روسازی‌های گسترده و بی‌سابقه برای افزایش زیبایی شهر و تسهیل در عبور و مرور مردم تنها بخشی از عملکرد عمرانی عبوری بود. البته بسیاری همچنان دستاوردهای فرهنگی این شهردار جوان را ستایش می‌کنند و از آن تحت عنوان «انقلاب فرهنگی» در ساری نام می‌برند. عبوری برای نخستین بار معاونت فرهنگی را در شهرداری ساری ایجاد نمود. سراهای تداوم را برای ساماندهی اجتماعی و فرهنگی شهر راه‌اندازی کرد و آن را به مأمنی برای زنان آسیب‌پذیر و افزایش سطح آگاهی فرهنگی و اجتماعی شهر بدل نمود. راه‌اندازی سراهای ارشد و ایجاد محیطی شاد و آرام برای سالمندان برای نخستین بار در ساری اتفاق افتاد و به الگوی بسیاری از شهرهای شمالی کشور بدل شد. طرح توسعه‌ پارک جنگلی شهید زارع و افزایش معنادار کیفیت خدمات‌دهی در آن، تنها نتیجه‌ عمرانی نداشت، بلکه ضمن آگاه‌سازی مردم در حوزه‌ منابع طبیعی، سطح فضای سبز ساری را به شکل معناداری افزایش داد و این پارک جنگلی زیبا را از پاتوق معتادان به محلی آرام، امن و زیبا برای تفرج شهروندان و مسافران بدل نمود. تا پیش از عبوری، پسماند واژه‌ای کاملا ناشناخته در مدیریت شهری بود و کار شهرداری به جمع‌آوری زباله و دپوی آن خلاصه می‌شد. اما تغییر رویکرد شهرداری ساری به سمت تفکیک از مبدأ، آموزش همگانی و ایجاد مشوق‌هایی برای شهروندان، در کنار فعال کردن سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به حل این معضل، موجب شد که ساری به یکی از موفق‌ترین شهرهای شمال ایران در اجرای پروژه پسماند بدل شود. «جمع‌اوری آب‌های سطحی» انقلابی زیرساختی در شهر ساری بود که اگرچه نتوانست کاملاً مشکل آب‌گرفتگی را حل کند اما تغییری بنیادین در این حوزه ایجاد نمود. در دوران شهرداری عبوری از هیأت‌های عزاداری تا گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری زیر چتر حمایتی شهرداری قرار گرفتند تا درکنار مدیریت شهری به افزایش کیفیت فرهنگی و مذهبی شهر کمک کنند. عبوری با فاصله زیاد از همه شهرداران ساری رکورددار برگزاری مراسم و جشن‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر است. در دوران شهرداری وی بیش از ۱۰۰جشن بزرگ و کوچک در سطح شهر برگزار شد و ساری را به یکی از مقاصد اصلی شادی در مازندران بدل کرد. افزایش درآمد سرانه‌ی ساری و بدل کردن این شهر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور نیز از جمله موفقیت‌های این شهردار جوان بود. عبوری همچنین تحولاتی درون‌سازمانی انجام داد که نخستین قدم آن افزایش حقوق کارکنان شهرداری بود و در ۴سال نخست شهرداری و تا قبل از اعمال تحریم‌های ایالات متحده واریز به‌موقع حقوق و ایجاد حقوق‌های تشویقی به افزایش راندمان کاری در شهرداری منجر شد. هرچند بعدها این راندمان با انبساط شدید نیرو در شهرداری به شدت کاهش یافت. حالا امیدها به بازگشت عبوری با رد و بدل شدن برخی از شایعات درباره احتمال حضور او در انتخابات مجلس افزایش یافته و ساری چشم انتظار بازگشت مردی است که در سخت‌ترین روزهایش، موفق شد این شهر را از کنج عزلت بیرون بکشد.