چهار برادر ساکن یکی از روستاهای گنبدکاووس نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» هستند که با پشتکار و شناخت دقیق نیاز بازار توانستند مسیر دستفروشی در خیابان‌های این شهر تا راه‌اندازی واحد تولیدی پوشاک و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را در مدت زمان ۱۰ سال طی کنند. برادران «اودک» ساکن روستای ارازمحمدآخوند بخش مرکزی […]

چهار برادر ساکن یکی از روستاهای گنبدکاووس نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» هستند که با پشتکار و شناخت دقیق نیاز بازار توانستند مسیر دستفروشی در خیابان‌های این شهر تا راه‌اندازی واحد تولیدی پوشاک و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را در مدت زمان ۱۰ سال طی کنند.
برادران «اودک» ساکن روستای ارازمحمدآخوند بخش مرکزی گنبدکاووس نمونه‌ای از یک کارآفرین موفق هستند که بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات بانکی و با سرمایه خود توانستند به یکی از کارآفرینان موفق گلستان تبدیل شوند.
به گفته آن‌ها تمام مراحل تولید محصولات آن‌ها از برش، چاپ، گلدوزی تا دوخت با همراهی بیش از ۵۰ زن و مرد ساکن شهر و چند روستای گنبدکاووس با محوریت روستای ارازمحمدآخوند در حال انجام است و تولیدات پوشاک بچه‌گانه آن‌ها با برند «امین» حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر از سایر محصولات مشابه به صورت عمده در کشور به فروش می‌رسد و روز به روز به مشتریان آن افزوده می‌شود.
تمرکز فعالیت کارگاه‌های برش، چاپ، گلدوزی و دوخت در زمین خریداری شده روستای ارازمحمدآخوند و افزایش تعداد چرخ‌های خیاطی در اختیار بانوان روستایی برای دوخت، اهالی ساکن این روستا را درگیر مراحل گوناگون تولید کرد و این روستا را به عطاآباد دیگری (یکی از روستاهای شهرستان آق‌قلا استان گلستان و مطرح در تولید مبل) مبدل ساخت.

شروع کار تولید پوشاک با یک چرخ خیاطی در خانه
آنه‌محمد اودک یکی از چهار برادر پایه‌گذار این فعالیت تولیدی در این باره گفت: بعد از پایان دوران سربازی برای تامین هزینه زندگی به دستفروشی پوشاک از جمله بچه‌گانه مشغول شدم و اجناس خارجی را از تهران و شهرهای مرزی تهیه کرده و در گنبدکاووس و بازارهای هفتگی منطقه می‌فروختم.
وی افزود: بعد از چند سال دستفروشی با توجه به اینکه همسرم دیپلم خیاطی داشت به این فکر افتادم که به‌جای فروش اجناس خارجی، پوشاک تولید کنم لذا در ابتدای برای شروع کار و محک زدن توانایی خودمان مقداری پارچه را از تهران تهیه کردم و همسرم با تنها چرخ خیاطی خود چندین دست لباس را دوخت که بعد از عرضه در بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.
اودک ادامه داد: با توجه به رضایت مشتری‌ها از کیفیت و نوع دوخت لباس‌ها، به مرور فعالیت خود را با خریداری چرخ‌های خیاطی بیشتر توسعه دادم اما همچنان ارسال لباس‌ها برای گلدوزی و چاپ به استان‌ها دیگر علاوه بر هزینه بر بودن، در زمان تحویل محصول وقفه ایجاد می‌کرد لذا پیشنهاد توسعه فعالیت و انجام تمام مراحل تولید لباس توسط خودمان را از پنج سال قبل به سه برادر دیگرم دادم.
این کارآفرین اظهارداشت: با موافقت برادرانم هر کدام مسوولیت یک قسمت کار را در بخش برش، چاپ، گلدوزی و فروش برعهده گرفتیم و هم اکنون با توجه به انجام تمام مراحل توسط خودمان لباس‌های تولیدی با کیفیت و دوخت مناسب عرضه می‌شود.

ایجاد شغل برای ۵۰ نفر بدون دریافت تسهیلات بانکی
امان‌محمد اودک یکی دیگر از برادران که مسوولیت کارگاه گلدوزی را برعهده دارد، گفت: برادرم از حدود ۱۰ سال پیش تولید پوشاک بچه‌گانه به شکل محدود با خریداری پارچه از تهران و برش و دوخت آن توسط همسرش و چند خانم دیگر در روستای اراز محمد آخوند آغاز کرد.
وی افزود: برای توسعه کار و انجام صفر تا صد تولید پوشاک قرار بر این شد ما سه برادر با وی همکاری کنیم و قرعه خرید دستگاه گلدوزی به من افتاد که آن را خریداری و فضایی از خانه‌ام را به این کار اختصاص دادم و با گذراندن دوره‌های لازم تمام مراحل کار با دستگاه را یادگرفتم.
وی ادامه داد: با توجه به علاقه‌ام به این کار طرح‌های مختلفی را بر اساس سلیقه مشتری به عنوان گلدوزی بر روی لباس‌ها آماده می‌کنم و در هرکجای دنیا آنها را ببینم می‌شناسم به عنوان نمونه لباس‌های تولیدی خودمان را در بازار قشم مشاهده کردم که با کندن برند ما و زدن برند خارجی به فروش می‌رسد و فروشگاه‌هایی که روزی برادرم برای دستفروشی جنس از آنها خریداری می‌کرد امروز به عنوان مشتری لباس را برای عرضه در بازار از ما می‌خرند.
امان‌محمد اودک گفت: کارگاه‌های برش و چاپ را هم به دلیل کمبود مکان مناسب در خانه برادر دیگرم ایجاد کردیم و بعد از انجام کارهای گلدوزی و چاپ، پارچه‌های برش شده برای ادامه مراحل تولید به کارگاه‌های دوخت و خانه بانوان خیاط مستقر در روستای ارازمحمدآخوند و چند روستای همجوار که اغلب بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند، فرستاده می‌شود.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۹ چرخ خیاطی خریداری شده توسط خودمان میان بانوان روستایی توزیع شده و علاوه بر آن تعدادی از بانوان هم با چرخ‌های خیاطی خود دوخت لباس‌ها را انجام می‌دهند و همگی آنان بر اساس تعداد دوخت به صورت روزانه میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

فروش پوشاک این تولیدی در ترکمنستان
وی افزود: لباس‌های دوخته شده در سایزهای مختلف به صورت عمده در فروشگاه گنبدکاووس به فروش می‌رسد که ۸۵ درصد فروش به صورت آنلاین و ۱۵ درصد حضوری انجام می‌شود و مشتریانی از استان‌های دیگر از ما جنس دریافت می‌کنند و علاوه بر آن مشتریانی از ترکمنستان هم داریم.
به گفته وی، هر ۶ ماه با خرید ۳۰ تن پارچه حدود ۱۵۰ هزار بلوز و شلوار کودک تولید می‌کنیم که باتوجه به انجام تمام مراحل تولید توسط خودمان، ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از محصولات مشابه در بازار عرضه می‌شود.
امان محمد اودک از مسوولان خواست برای توسعه این واحد تولیدی و تبدیل آن به یک کارخانه متمرکز همراهی بیشتری داشته باشند چرا که در صورت تجمیع کارگاه‌های برش، چاپ، گلدوزی و دوخت در زمینی که از قبل در روستای ارازمحمد آخوند خریداری کردیم سرعت کار بیشتر می‌شود و می‌توانیم تولید خود را با اشتغالزایی برای تمام اهالی این روستا تا چندین برابر افزایش دهیم.
رضا سنچولی دهیار روستا ارازمحمد آخوند هم اظهارداشت: این روستا دارای ۷۲۷ خانوار و سه هزار و ۳۲۷ نفر جمعیت از قومیت‌های مختلف از جمله ترکمن و سیستانی است که بخشی از آنان با راه اندازی کارگاه تولیدی برادران اودک با آنان همکاری دارند و امیدواریم این همکاری توسعه یابد و همه اهالی روستا را در برگیرد.
وی افزود: دهیاری بدون هیچ هزینه‌ای کار تغییر کاربری زمین مورد نظر برادران اودک برای توسعه فعالیت را انجام داده و مسوولان هم قول‌ مساعدی برای کمک به ساخت سوله به منظور تجمیع فعالیت کارگاه‌ها دادند که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

۷ روستای بخش مرکزی گنبدکاووس هدف طرح توسعه
بخشدار مرکزی گنبدکاووس، توانمندسازی جوامع روستایی را از جمله برنامه‌های در دست پیگیری دانست و گفت: ۱۱۰ روستا در استان گلستان هدف طرح توانمندسازی قرار دارند که در گام نخست اجرای این طرح در هفت روستای این بخش شامل «ارازمحمد آخوند، قوچمراد، بی‌بی شیروان، سارلی علیا، پتکه، ایگدر سفلی و چای قوشان بزرگ» هم دنبال می‌شود.
مرتضی احمدی افزود: در اقدام نخست با بررسی مزیت‌های روستاهای هدف به این نتیجه رسیدیم که با فعالیت برادران اودک روستای ارازمحمد آخوند در تولید لباس بچه‌گانه ظرفیت خوبی دارد لذا اولویت خود را برای همکاری با این کارآفرینان با هدف توسعه اشتغال برای تمام اهالی روستا در این رشته قرار دادیم و تلاش داریم این روستا به عطاآباد دیگری تبدیل شود.
وی اظهارداشت:‌ راه اندازی نمایشگاه عرضه پوشاک بچه‌گانه در روستای ارازمحمد آخوند در برنامه قرار دارد و آماده هرگونه همکاری برای توسعه فعالیت این تولیدی هستیم.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس گفت: با همراهی دهیاران، جوامع محلی و معتمدان اجرای طرح توسعه در روستای ارازمحمدآخوند شروع شده و در ادامه تولید روسری ترکمن در روستای سارلی علیا و پارچه‌بافی در روستای پتکه به عنوان مزیت شناسایی شد که با اداره فنی و حرفه‌ای هماهنگ می‌کنیم تا به اهالی این روستاها آموزش لازم را برای توانمندسازی آنان در این رابطه ارائه دهند.
احمدی با اشاره به اینکه ظرفیت آب‌بندان به عنوان مزیت روستاهای بی‌بی شیروان و قوچمراد در مرحله بررسی قرار دارد از دهیاران بخش مرکزی خواست هر مزیتی که در روستایشان وجود دارد و می‌تواند به افزایش درآمد سرانه خانوار روستایی کمک کند را برای پیگیری معرفی کنند. / ایرنا