مافیای سدسازی آنگونه که برخی از دوستداران و فعالان محیط زیست مطرح می‌کنند، صحت ندارد زیرا هرگونه احداث سد بعد از ارزیابی‌های محیط زیستی، تنها براساس ضرورت‌های آبی انجام می‌گیرد. مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن اعلام مطلب فوق، گفت: ما در استان، دچار تغییرات آب و هوایی هستیم. اکنون رژیم […]

مافیای سدسازی آنگونه که برخی از دوستداران و فعالان محیط زیست مطرح می‌کنند، صحت ندارد زیرا هرگونه احداث سد بعد از ارزیابی‌های محیط زیستی، تنها براساس ضرورت‌های آبی انجام می‌گیرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن اعلام مطلب فوق، گفت: ما در استان، دچار تغییرات آب و هوایی هستیم. اکنون رژیم آبی رودخانه‌ها سیلابی شده است، در حالی که سابق بر این جریان رودها به صورت مداوم و پیوسته بود.
محمد ابراهیم یخکشی افزود: اقتصاد استان ما بر پایه کشاورزی است به ویژه کشت برنج که بیشترین نیاز آبی آن در تابستان تامین می‌شود.
وی تصریح کرد: ما برای تامین آب شرب و کشاورزی ناگزیر به ساخت سد هستیم منتهی این اطمینان خاطر را به همه دوستداران و فعالان محیط زیست می‌دهیم که این سدسازی‌ها با کمترین میزان خسارت انجام می‌گیرد.
به گفته یخکشی، در برنامه‌های سازگاری با کم آبی ما به دنبال مدیریت تقاضامحور هستیم البته با لحاظِ بالانس میان مدیریت تامین و تقاضا.
خطاب به آنها که می‌گویند سد نسازید و شعار نه به سدسازی سر می‌دهند، می‌گوییم امروز اگر دریچه سد شهید رجایی را ببندیم و هیچگونه آبگیری صورت نگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! ما در بخش آب شرب و کشاورزی به چه مصایبی گرفتار می‌شویم؟
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: همین امروز اگر سد آیت الله صالحی به بهره‎برداری نمی‌رسید، قطع یقین ما در بابلسر با مشکلات کم آبی وسیعی مواجه بودیم.
محمد ابراهیم یخکشی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مهار آب‌های سطحی دارای عقب ماندگی هستیم، افزود: علاوه بر طراحی ساخت سدها، اقداماتی در زمینه آب‌بندان‌ها در حال انجام است.
وی با اشاره به شبکه‌های زهکشی آبیاری و نقش آن در بهره وری و ارتقای تولید، افزود: در این حوزه ۱۷۰ هزار شبکه در دست ساخت داریم ولی همچنان عقب ماندگی وجود دارد.
وی با اظهار اینکه ۱۰ درصد از اراضی دارای شبکه‌های مدرن است، گفت: باید سطح این شبکه‌ها از ۳۰ هزار هکتار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد و در این بخش شاخص در کشور ۳۰ درصد بوده ولی این میزان در کشور ۱۰ درصد است.
یخکشی با عنوان اینکه بهره وری و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال از طرح‌ها و مباحث مهم به شمار می‌رود، احداث نیروگاه‌ها در حاشیه منابع آبی سبب افزایش بهره وری و اشتغال می‌شود و بیش از ۸۰ نقطه برای تولید ۸۰۰ مگاوات برق شناسایی شده است.
وی با عنوان اینکه در حوزه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به دلیل تسهیل در صدور مجوزهای بخش آب همراهی و مشارکت لازم را داریم، گفت: شکل گیری تشکل‌های اجتماعی در شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز مسئله بسیار مهم است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: اگر مردم را در زمینه بهره برداری مشارکت دهیم، بهره وری افزایش قابل توجهی خواهد داشت و لازمه آن است که تشکل‌هایی در این زمینه شکل گیرد تا بتوانیم تأسیسات را در اختیار مردم قرار دهیم.
وی شناسایی و پایش منابع آب، صدور مجوزها، سرمایه گذاری را از جمله وظایف و مأموریت‌ها برشمرد و گفت: تأمین منابع مالی موضوع مهم در اجرای پروژه‌های هر سازمان است و تحرکات و اقدامات خوبی در استان شکل گرفته است.
یخکشی با اشاره به تصویب هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب سفر رئیس جمهوری اظهار داشت: تاکنون اعتباراتی خوبی در این زمینه جذب شد و توانست اجرای طرح‌ها را شتاب بخشد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اظهار اینکه در مازندران دچار تغییرات شرایط آب و هوایی شدیم، افزود: جریان رودخانه‌ای بیشتر سیلابی شدیم و در ارزیابی‌های زیست محیطی باید ارزیابی یکپارچه از منافع و هزینه‌ها داشته باشیم.
وی با تاکید براین که فرایند توسعه باید حداقل خسارت‌ها را درپی داشته باشد، افزود: همه تلاش‌های سازمان‌های مختلف و مردم نهاد باید براین باشد که خسارت‌ها به حداقل کاهش یابد.
یخکشی با عنوان اینکه وجود مافیا پشت سدسازی‌ها را رد می‌کنم، گفت: تمامی پروژه‌های مدیریت منابع آب، تقاضا محوری وجود دارد و وجود مافیا در حوزه سدسازی صحت ندارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران به آبرسانی به بابلسر اشاره کرد و گفت: اگر سد آیت الله صالحی احداث نمی‌شد، مسئله آب شرب شهرهای مرکزی از جمله بابل و بابلسر قابل رفع نبود.
وی با عنوان اینکه باید برای محیط زیست هزینه کنیم، احیای اکوسیستم را امری طبیعی دانست و گفت: همه تلاش‌ها باید برای حداقل کردن آثار خسارت‌های توسعه باشد.
یخکشی با اشاره به رونق گردشگری آبی در سدها و منابع آبی استان از راه اندازی اولین اتوبوس آبی در سدبرنجستانک خبر داد و گفت: برنامه هایی برای توسعه گردشگری آبی طراحی شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران به طرح های انتقال آب بین حوزه ای اشاره و اضافه کرد: قرار بود ساخت سد فینسک متوقف شود و اجرای این طرح باید متناسب با مهندسی ارزش پیش رود و در سفر دولت به استان مقرر شد اجرای این طرح بازنگری و بررسی دوباره صورت گیرد.
وی گفت: تاکید می کنیم مجمع علمی و دانشگاهی با بی طرفی بررسی ها و ارزیابی لازم را درباره سد فینسک انجام دهد و این دانشگاه از جوانب مختلف این طرح را بررسی و ارزیابی خواهد کرد