فقط کافی است نوار ساحلی مازندران را از شرق به غرب طی کنید، آنگاه به تفاوت ساخت و ساز کاملا پی خواهید برد. در این سفر چند ساعته متوجه می‌شوید که هرچه به سمتِ مناطق غربی استان می‌روید، تعداد برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر می‌شود تا جایی که ویلاها و برج و باروها مانع دیدن […]

فقط کافی است نوار ساحلی مازندران را از شرق به غرب طی کنید، آنگاه به تفاوت ساخت و ساز کاملا پی خواهید برد.

در این سفر چند ساعته متوجه می‌شوید که هرچه به سمتِ مناطق غربی استان می‌روید، تعداد برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر می‌شود تا جایی که ویلاها و برج و باروها مانع دیدن ساحل می‌شوند.

اما با این حال، کمبود و گرانی زمین در مازندران موجب شده است تا اقبال عمومی به سمت بلندمرتبه‌سازی طی سالهای اخیر بیشتر و بیشتر شود.

امروز آسمان برخی مناطق شهرهای غربی مازندران در تسخیر برج‌هایی قرار گرفته که عمدتا ساکنانی غیربومی دارند؛ برج‌هایی که از نزدیکترین نقاط ساحلی تا مناطق جنگلی می‌توان نمونه‌های آن‌ها را یافت و همچنان نیز در حال ساخت و رو به افزایش هستند. تعداد این برج‌ها در مناطق ساحلی شهرهای گردشگرپذیر مازندران آنقدر افزایش یافته که حتی امکان برپایی طرح‌های سالم‌سازی دریا برای بانوان را از بین برده و محدودیت‌های طرح شنای بانوان را بیشتر کرده است. سند این مدعا هم اظهارات دبیر وقت ستاد ساماندهی سواحل محمودآباد است.

اردیبهشت سال ۹۹ بود «محمد محتاطی» در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که «به علت افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه در ساحل این شهرستان امکان اجرای طرح‌های دریا ویژه بانوان به جز ساحل شهرک خصوصی خانه دریا وجود ندارد.»

 

چرایی انتخاب سرخ‌رود به عنوان پایلوت بلندمرتبه‌سازی در شمال کشور

۲۳ فروردین ماه امسال شهردار سرخ‌رود طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور این شهر به عنوان پایلوت بلندمرتبه‌سازی شمال کشور انتخاب شده است.

محسن کبودفیروزجایی گفت که طرح پایلوت بلندمرتبه سازی در سرخ‌رود اسفند سال ۹۸ از سوی اداره کل راه و شهرسازی مازندران به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شد و روز ۲۲ فروردین ماه در جلسه تخصصی این شورا که با حضور ویدئو کنفرانسی مدیرکل شهرسازی مازندران و نماینده استانداری برگزار گردید ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در شهر سرخ‌رود به تصویب رسید. وی با اعلام اینکه بلندمرتبه‌سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخ‌رود تصویب شده است، گفت: بلندمرتبه‌سازی در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای سرخ‌رود تعریف شده است که با توجه به عرض خیابان و مساحت زمینی که در پهنه واقع شده مجوز برای ساخت داده خواهد شد.

اما درست یک روز بعد از انتشار خبر فوق به نقل از شهردار سرخ‌رود، سید عباس رهگشای، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی مازندران، در خصوص انتشار خبر انتخاب «سرخ‌رود» به‌عنوان پایلوت بلندمرتبه‌سازی در شمال کشور، اظهار کرد: هنوز این موضوع، نهایی نشده است.

عباس رهگشای با بیان اینکه در جلسه اخیر کارگروه شورای عالی شهرسازی، با طرح اولیه بلندمرتبه‌سازی در مازندران موافقت شده است؛ گفت: موضوع بلندمرتبه‌سازی در مازندران در مرحله پیگیری و انجام قرار دارد و امیدواریم به تایید نهایی برسد.

وی افزود: نخستین جلسه در خصوص تصمیمات اولیه این مسئله برگزار شد که تا قطعی نشود نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی مازندران، خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته کارگروه شورای عالی شهرسازی، این مسئله مطرح شد که با طرح اولیه آن موافقت شد.

این مسئول ادامه داد: علی‌رغم تایید اولیه این مسئله اما اصل موضوع به تایید نهایی نرسیده است.

رهگشای تاکید کرد: موضوع بلندمرتبه‌سازی در مازندران در مرحله پیگیری و انجام قرار دارد و امیدواریم به تایید نهایی برسد.

وی تصریح کرد: تعداد طبقات در بلندمرتبه‌سازی نیز ضوابط خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت گه در تمامی شهرها یا شهری می‌توان ساختمان‌های بالای ۲۰ طبقه احداث کرد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی مازندران، متذکر شد: پس از تایید نهایی طرح باید ضوابط بلندمرتبه‌سازی به استان ابلاغ شود و سپس بر اساس ضوابط و بندهای موجود، صدور مجوز صادر شود.

البته اجرای چنین طرحی درخواست اداره کل راه و شهرسازی مازندران بود که اسفند ۹۸ برای شورای عالی معماری و شهرسازی اررسال شد و این شورا هم در نشست تخصصی ۲۲ فروردین ماه امسال خود طرح را مصوب و ضوابط و مقررات آن را تعیین کرد. طبق این مصوبه قرار است بلندمرتبه‌سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخ‌رود اجرایی شود. شهردار سرخ‌رود هم اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلندمرتبه‌سازی در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای این شهر ساحلی مازندران که از توابع شهرستان محمودآباد است، تعریف شده است.اگرچه علت انتخاب سرخ‌رود برای این منظور به صورت رسمی اعلام نشده است، ولی می‌توان حدس زد که تراکم بالای جمعیت غیربومی در این منطقه سبب روی آوری بسیاری از ساخت و سازگران به ساخت بناهای خارج از ارتفاع متعارف حتی به صورت غیرمجاز شده و در دستور کار قرار گرفتن برج سازی به صورت رسمی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

اعلام عمومی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای برج سازی در سرخ‌رود حتی به صورت پایلوت این پرسش را برای کارشناسان برنامه ریزی شهری ایجاد کرده است که آیا بلندمرتبه‌سازی با توجه به زیرساخت‌های کنونی مازندران که حتی پاسخگوی بومیان منطقه نیست مناسب است یا تصمیمی شتاب زده محسوب می‌شود؟

البته رشد جمعیت، افزایش تقاضا، کمبود زمین و افزایش سرسام آور قیمت زمین در سالیان اخیر سبب حرکت بیشتر شهرهای کشور به سمت بلند مرتبه‌سازی شده است، شیوه‌ای که بیش از هر نقطه از کشور ایران در استان مازندران به خاطر کمبود و ارزشمندی زمین آن با توجه به نقش بی‌بدیلش در امنیت غذایی کشور مورد نیاز بوده است.

 

بلندمرتبه سازی بدون کار کارشناسی دارای تبعات است

رضازاده یکی از شهروندان غرب مازندران با اشاره به گردشگر پذیربودن غرب مازندران و افزایش جمعیت در نقاط مختلف شهرهای غرب استان به خبرنگار ایلنا گفت: اگرچه بلندمرتبه سازی می‌تواند کمک شایانی به رفع نیازها در بخش مسکن داشته باشد و محیط زیست و منابع طبیعی را حفظ کند، اما می‌تواند موجب افزایش جمعیت، ازدحام شلوغی و ترافیک شده و شاهد افزایش پسماند و زباله، فاضلاب و آلودگی‌های مختلف باشیم.

وی با اشاره به بالا بودن سطح آب در برخی مناطق و مشکلات فاضلاب از غرب تا شرق استان ‌مازندران، بلندمرتبه‌سازی را بدون لحاظ زیرساخت‌های لازم کاری مثمر ثمر ندانست و گفت: اگر زیرساخت‌های لازم این‌ مهم دیده نشود تبعات فراوانی برجای خواهد گذاشت و علاوه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی در زیرساخت‌های عمرانی همچون فاضلاب و پسماند به عنوان اصلی‌ترین مشکل مازندران به بن بست خواهیم رسید.

شکری یکی از شهروندان آملی یکی از مهم‌ترین مزایای بلندمرتبه‌سازی را کاهش هزینه ساخت و ساز و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده مسکن عنوان کرد که در این صورت افراد بدون پرداخت هزینه برای خرید زمین، برای ساخت و ساز هزینه کرده و صاحب خانه ‌می‌شوند.

وی افزود: اگر چه نمی‌توان در کنار بلندمرتبه‌سازی‌ها با انبوه جمعیتی که ایجاد می‌شود، خرده فرهنگ‌ها را نادیده گرفت و باید زیرساخت‌های لازم فرهنگی، عمرانی و آموزشی در این ساختمان‌ها فراهم باشد.سخن پایانی

بلندمرتبه‌سازی در کنار مزایایی همچون جلوگیری از گسترش دامنه شهری که برای استانی مانند مازندران با عرصه‌های طبیعی حساس مفید است، اما در صورت عدم مدیریت و تامین زیرساخت‌های لازم می‌تواند آسیب‌زا باشد و در برخی مواقع حتی به یک بحران تبدیل شود. یکی دیگر از مزایای بلند‌مرتبه‌سازی کاهش هزینه ساخت و ساز و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده مسکن و مدیریت جمعیت شهری است، اما مزیت‌های این شیوه ساخت و ساز در صورتی نصیب شهرها می‌شود که پیش از هر چیزی زیرساخت‌های لازم فرهنگی، عمرانی و آموزشی در آنها فراهم باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلندمرتبه‌سازی اقدامی عجولانه و تجویزی ناپخته برای مدیریت شهری و جمعیت مازندران است، هرچند که این افراد معتقدند که بلندمرتبه‌سازی راهی برای تامین نیازهای استان و جلوگیری از دست اندازی به عرصه‌های طبیعی است اما به اعتقاد این افراد بلندمرتبه‌سازی در وضعیت کنونی نه تنها مشکلی از مازندران حل نخواهد کرد بلکه به مشکلات آن می‌افزاید. طبق نظر کارشناسان نیاز به تکنولوژی ساخت، خاک و پی، رعایت ایمنی در ارتفاع، عدم نورگیری شهری در صورت عدم طراحی مناسب، فقدان برخورداری از تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و همچنین محدودیت انرژی همچون آب و برق ضعف بزرگی است که قبل از اقدام به بلندمرتبه‌سازی باید به آن توجه شود.

به اعتقاد این کارشناسان حال که مازندران نخستین گام را به سمت بلندمرتبه‌سازی گرفته، لازم است نیازهای اساسی این حوزه دیده شود تا دچار گرفتاری تصمیمات گذشته در حوزه شهری نشود. تصمیماتی که بدون توجه به توان محیطی و زیرساخت‌های خدماتی آسیب جدی همچون سوختن برج رامیلا چالوس، بحران کم آبی در سرخ رود، افزایش جمعیت شهرهای کوچک و ناهمخوانی زیرساخت با این میزان جمعیت و مواردی از این دست را به همراه داشته است.