مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های مختلف به همراه داشته است، گفت: ظهور و بروز انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر به طور کامل مشهود بوده و موید این مطلب مهم و اساسی نیز توسعه زیرساخت‌ها در مناطق مختلف و کسب موفقیت های پی در پی […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های مختلف به همراه داشته است، گفت: ظهور و بروز انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر به طور کامل مشهود بوده و موید این مطلب مهم و اساسی نیز توسعه زیرساخت‌ها در مناطق مختلف و کسب موفقیت های پی در پی است.
حسین جوادی آملی طی گفت و گویی با تشریح دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر، اظهار داشت: عرصه فرهنگ و هنر مازندران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و بویژه در دولت سیزدهم با فراهم شدن امکانات مورد نیاز و توسعه زیرساخت‌ها، موفقیت‌های زیادی را کسب کرد و هنرمندان متعهدی را به جامعه هنری معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر در نوع خود بی بدیل و چشمگیر است، گفت که تربیت هنرمندانی متعهد و دلسوز و تولید آثار فاخر و ارزشمند حاصل دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جامعه و بویژه برای جامعه هنری است. وی با اشاره به اینکه کار در عرصه فرهنگ و هنر از گستردگی خاصی برخوردار است، ایجاد خودباوری در بین مردم را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی و رمز موفقیت کشور در مراحل مختلف عنوان کرد و گفت: متناسب با افزایش جمعیت و نیازهای لازم و ضروروی، به برکت انقلاب اسلامی موسسه های فرهگی و هنری، آموزشگاه‌های آزاد علمی، کانون‌های مساجد و چاپخانه‌ها نیز در مازندران گسترش یافت و این استان اکنون در بخش‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

تحول در حوزه فرهنگ و هنر مازندران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، شاهد ایجاد تحولی بزرگ در حوزه فرهنگ و هنر این استان هستیم، گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در تمام شهرهای مازندران و حتی مناطق محروم، تکمیل طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگی، تربیت هنرمندان دینی و متعهد و دلسوز به نظام، معرفی چهره‌های برتر، دریافت چندین جایزه توسط هنرمندان در رقابت‌های معتبر داخلی و بین المللی و برپایی رویدادهای مختلف فرهنگی در مازندران از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر این استان است.

تکمیل طرح‌های عمرانی
جوادی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته حوزه فرهنگ و هنر مغفول مانده بود و هنرمندان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند، خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و با درایت دولت مردمی سیزدهم مجتمع بزرگ تالار مرکزی ساری با قدمت ۱۵ ساله با تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل شد. وی با اشاره به اینکه مجتمع بزرگ تالار مرکزی ساری که ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز و تا سال گذشته نیمه تمام مانده بود، ادامه داد: طی یک سال اخیر و از زمان روی کار آمدن دولت مردمی مراحل ساخت آن تکمیل شد. این مقام مسوول افزود: بهره‌برداری از مجتمع تالار مرکزی ساری به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی و هنری این استان یکی از مطالبات جدی هنرمندان این استان بود که با ورود جدی دولت سیزدهم به پرونده ۱۵ ساله این پروژه، روز جمعه ۱۱ شهریور به سرانجام رسید. به گفته جوادی این مجتمع که ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود طی چندین سال‌ به مرحله تکمیل نرسیده بود اما طی یک سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت انقلابی بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این مجتمع در نظر گرفته شد تا با تکمیل و تجهیز و ساخت به مرحله بهره‌برداری برسد. وی اظهار داشت: این مجتمع در زمینی ۵ هزار و ۳۰۰ متری و با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۸۰ متر مربع ساخته شد و یکی‌ از مجهزترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری کشور به حساب می‌آید، همچنین تالار مرکزی ساری دارای سه سالن با مجموع ظرفیت ۹۴۶ نفر شامل سالن نمایش با ظرفیت ۶۰۱ نفر، سالن سینما با ۱۸۷ صندلی و سالن موسیقی با ۱۵۸ صندلی است که با تجهیزات جدید در اختیار اهالی فرهنگ و هنر مازندران قرار می‌گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این مجموعه علاوه بر این سه سالن، دارای فضاهای کارگاهی، اداری و آموزشی نیز است که امکان تجمیع بخش‌های فعالیت‌های هنری مرکز استان در یک مجتمع را فراهم می‌کند. ۴۷۶ متر فضای کارگاهی و تمرینی، ۳۷۰ متر فضای اداری و ۲۵۰ متر فضای آموزشی در این مجتمع ایجاد شده است.

تامین ساختمان اداری مناسب در برخی شهرها
این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی شهرها فاقد مجتمع و ساختمان اداری هستیم، گفت: با کمک و همراهی دولت سیزدهم تلاش می‌شود این مشکل در قالب تهاتر برطرف شود و بعنوان نمونه در چالوس در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق خواهد شد و هنرمندان این شهرستان از تالار مناسب برای انجام کارهای فرهنگی و همچنین ساختمان اداری مستقل بهره‌مند می‌شوند.
جوای بیان کرد: در نوشهر نیز یک مجتمع فرهنگی هنری در زمین متعلق به بنیاد شهید احداث شده بود پس از تعامل صورت گرفته با مسئولان بنیاد شهید مازندران، این مشکل نیز رفع شد که این مهم بیانگر اتحاد و همدلی بین دولتمردان سیزدهم است. وی با بیان اینکه گره‌های کور زیادی در حوزه فرهنگ و هنر مازندران بود که دولت سیزدهم با تدبیر و درایت آن را باز کرده است، گفت: در رامسر نیز بنای ساختمان اداری که ۱۸ سال طول کشید و میراث فرهنگی نیز مدعی بود، این مشکل نیز با تعامل و همکاری مسئولان و با دستور وزرای مربوطه با تهاتر در حال رفع شدن است که در قالب آن ساختمان اداری ارشاد به همراه کتابخانه در این شهرستان در حال راه‌اندازی است. وی گفت: با اهتمام دولتمردان سیزدهم و در مجموع در حوزه عمرانی مازندران شاهد اتفاقات خوبی هستیم که از جمله آن تامین ۷۰۰ میلیارد ریال برای تهیه زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان در یکی از شهرهای استان و همچنین با اهدای یک قطعه زمین توسط یکی از خیران، عملیات اجرایی احداث ساختمان اداری در آینده نزدیک در خلیل هر آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه با توحه به کمبود اعتبارات، اما طرح‌های مطلوبی با همدلی تمام مسئولان دولت سیزدهم در مازندران در حال اجراست، افزود: در فریدونکنار نیز طرح احداث ساختمان اداری با سرعت در حال انجام است.

عدالت رفتاری با توسعه امکانات فرهنگی در شهرستان‌ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اینکه کار در عرصه فرهنگ و هنر بابد ریشه‌ای و عمیق باشد، گفت: با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و در راستای انجام و اجرای عدالت رفتاری در عرصه فرهنگ و هنر، با توزیع اعتبارات و برنامه‌های مختلف فرهنگی در شهرستان‌ها، این مهم محقق شد و پس از این شاهد فعالیت بیش از پیش شهرهای مختلف مازندران در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم بود.

اتفاقات بزرگ در عرصه رسانه
جوادی با بیان اینکه در عرصه رسانه اتفاقات بزرگی در مازندران و برای اولین بار با همراهی استاندار دو مصوبه گرفتیم، گفت: در گذشته بسیاری از امور چاپی به خارج از استان می‌رفت که اکنون با افزایش ظرفیت و با دستور استاندار، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تمام امور مربوط به چاپ را در استان به سرانجام برسانند. وی افزود: در حوزه رسانه در سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال آگهی بین رسانه‌ها توزیع شد که ناعادلانه بود و با دستور استاندار، کمیته توزیع آگهی با حضور نمایندگان رسانه‌ها تشکیل شد تا آگهی‌ها به طور عادلانه بین رسانه‌ها توزیع شود و این اتفاق خوبی بود که برخی استان‌ها در حال الگوبرداری هستند. وی گفت: بهترین افراد در کشور در حوزه رسانه از مازندران هستند و به نظام کمک کرده‌اند تا شکوفا شود و هم اکنون در مازندران ۲۰ نشریه و ۱۷روزنامه در حال فعالیت هستند که این امر بیانگر وجود ظرفیت فراوان در بین هنرمندان استان است.

۱۰ شهر ۱۰ اتفاق بزرگ
وی اظهار داشت: با درایت دولت سیزدهم در برنامه‌های فرهنگی و هنری انعطاف عظیمی در حال شکل گرفتن است تا شهرهای مازندران براساس سابقه و استعدادهای موجود به صورت تخصصی در هر رشته‌ای ورود پیدا کنند و این مهم با اجرای طرحی با عنوان ۱۰ شهر ۱۰ اتفاق بزرگ در مازندران عملیاتی شده است. وی داشتن سابقه و شناسایی ظرفیت‌های موجود را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: بعنوان نمونه هنرمندان شهرستان تنکابن در حوزه تخصصی تئاتر، رامسر در حوزه تخصصی نویسندگی، نور، نوشهر و چالوس در فضای تخصصی رسانه و قائمشهر در فضای مجازی فعالیت تخصصی خود را آغار خواهند کرد. وی، برپایی جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در مدارس و جشنواره استعدادیابی کاتی با شرکت تمام مازندرانی‌های مقیم کشور را از جمله طرح‌های در دست اقدام با هدف مردمی برگزار کردن این جشنواره‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از محاسن برگزاری این جشنواره‌ها فراگیری و گستردگی جمعیت آن و همچنین ایجاد محبت و همدلی در بین مردم است.

پیشرفت در عرصه فرهنگ و هنر مازندران
این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت فعلی عرصه فرهنگ و هنر مازندران با ۴۴ سال گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و به برکت نظام اسلامی این استان در تمام شاخص‌های ذیربط حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون چاپخانه‌های زیادی با برخورداری از پیشرفته ترین امکانات در مازندران فعال است و به همین خاطر نیز مقدمات سفارش چاپ توسط هنرمندان مازندرانی از ۱۵ استان دیگر در حال نهایی و عقد قرار داد است. جوادی با اشاره به اینکه در حوزه نشر نیز مازندران از بهترین ناشران کشوری بهره‌مند است، گفت: برخورداری این استان از بهترین ناشران ثمره تلاش نظام و سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر است و این از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به تغییر رویکرد سینما و تئاتر، در مازندران و اقدامات صورت گرفته در این بخش از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و به واسطه وجود امکانات مورد نیاز، تئاتر فجر امسال در مازندران برگزار شد که این رویداد بزرگ فرهنگی در دیار علویان بود.

راه‌یابی ۲۰ اثر به بخش پایانی جشنواره تئاتر فجر
جوادی از راه‌یابی ۲۰ اثر به بخش پایانی جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: راه‌یابی ۲۰ اثر به جشنواره تئاتر فجر بیانگر وجود ظرفیت‌های فراوان در بین هنرمندان مازندرانی است و به طور حتم شاهد کسب موفقیت‌های بیشتری توسط هنرمندان این استان در دیگر جشنواره‌ها هستیم. وی بیان کرد: مازندران در عرصه سینما نیز از هنرمندانی بهره‌مند است که در کشور حرف اول را می‌زنند و در طول ۴۴ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافتند که این امر ماحصل تلاش مدیران است.

معرفی چهره‌های برتر هنرهای تجسمی
این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت هنرمندان مازندرانی در بخش هنرهای تجسمی در سطح کشور، گفت: ظرفیت‌های فراوان هنرمندان این استان در هنرهای تجسمی بر کسی پوشیده نیست و چهره‌هایی به کشور معرفی شدند که در عرصه فرهنگ و هنر همچنان می‌درخشند. جوادی، تبدیل مراکز فساد و فحشا در زمان طاغوت به مکانی برای عرضه هنر را از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر دانست و با اشاره به اینکه هنرمند باید متعهد و دلسوز نظام باشد، گفت: تربیت هنرمندانی متعهد و دلسوز از دیگر برکات ارزشمند انقلاب اسلامی به جامعه فرهنگ و هنر است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز وجود هنرمندان دینی در مازندران است که در قالب شعر، آثار گرانسنگی را در چند مدت اخیر سروده‌اند.

پرورش جوانان متعهد و انقلابی برای جریان سازی
وی گفت: نظام اسلامی از جوانان مستعد زیادی بهره‌مند است که می‌توانند جریان سازی کنند و این مهم از برکات نظام اسلامی است که نتایج حاصل از آن را نیز در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم.