پرونده رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان برای کاروان اعزامی کشورمان در شرایطی بسته شد که پس از سال‌ها تیم سابر ایران جایگاه خود را در بین ۸ تیم برتر جهان را از دست داد و سایر نفرات اعزامی نیز نتوانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. کاروان شمشیربازی ایران در شرایطی به قاهره پایتخت مصر، محل […]

پرونده رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان برای کاروان اعزامی کشورمان در شرایطی بسته شد که پس از سال‌ها تیم سابر ایران جایگاه خود را در بین ۸ تیم برتر جهان را از دست داد و سایر نفرات اعزامی نیز نتوانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند.
کاروان شمشیربازی ایران در شرایطی به قاهره پایتخت مصر، محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام شد که ناتوانی فدراسیون در مدیریتِ اعزام‌ها در مسابقات برون‌مرزی از همان ابتدا حکایت از آن داشت که نمایندگان ایران کار بسیاری سختی در این رویداد پیش رو دارند.
بدون شک وقتی نمایندگان شمشیربازی ایران به رقابت‌ها و مسابقات آسیایی اعزام نمی‌شوند، طبیعی است در آوردگاه بزرگی چون قهرمانی جهان که همه مدعیان در قالب تیمی و انفرادی با آمادگی کامل در آن حضور دارند، کار بسیاری سختی پیش رو داشته و عملا تیمی از قبل بازنده خواهد بود، اتفاقی که در مصر افتاد و شاهد باخت و حذف سریالی نمایندگان ایران در این رویداد بزرگ بودیم.
هر چند علی پاکدامن بهترین عملکرد را در بین نفرات اعزامی داشت اما دست او هم از مدال دور ماند تا کاروان اعزامی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان مصر ناکام بماند. باخت عجیب و دور از تصور تیم ملی سابر ایران برابر ترکیه هم این ناکامی‌ها را تکمیل کرد تا جایی که صدای کارشناسان این رشته بلند شود و از سوء مدیریت در این فدراسیون گلایه‌مند هستند.
نتایج تیم اعزامی ایران به رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان و رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی حکایت از مشکلاتی دارد که فدراسیون شمشیربازی ایران با آن درگیر است؛ مشکلاتی که شاید مسئولان وقت این فدراسیون از زیر بار آن شانه خالی کنند اما واقعیت دارد و به نظر می‌رسد جامعه شمشیربازی تا تغییر و تحول در راس این فدراسیون باید منتظر بماند تا خون تازه‌ای در رگ‌های این فدراسیون دمیده شود.
با نگاهی به رنکینگ جدید شمشیربازی شاهد یک اتفاق نامبارک در اسلحه سابر هستیم؛ پس از سال‌ها که تیم سابر ایران در بین مدعیان برای خود جایگاهی کسب کرده بود این‌بار و با قبول شکست برابر ترکیه، این جایگاه را از دست داد و با یک پله سقوط در جایگاه هشتم جهان قرار گرفت. در آخرین رنکینگ اعلام شده در سابر تیمی، کره، مجارستان و آلمان عناوین اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند و همانطور که اشاره کردیم تیم سابر ایران جایگاه هفتمی خود را از دست داد و با یک پله سقوط، در رده هشتم جای گرفت.
در انفرادی سابر ، علی پاکدامن با ۳۱ سال سن در رده شانزدهم، محمد فتوحی با همین سن در رده ۴۸ و محمد رهبری با ۳۰ سال سن در رده پنجاه‌وششم جای دارند. نیما زاهدی دیگر ملی پوش سابر ایران نیز با ۲۴ سال سن، جایگاه ۶۰ جهان را به نام خود ثبت کرده است.
در شرایطی که از تیم سابر ایران به عنوان تیمی جوان شده یاد می‌شود، اما ملی‌پوشان کشورمان سال‌هاست در خدمت تیم ملی بوده و با همین نفرات در رویدادهای مختلف به میدان رفتند. وقتی به تیم‌هایی مانند آلمان یا ایتالیا نگاه می‌کنیم واژه جوانگرایی معنا پیدا می‌کند چرا که در تیم سابر آلمان یک سابریست از تیم قبل حضور دارد و ۳ نفر دیگر به تازگی به این تیم تزریق شده‌اند، همان کاری که تیم ایتالیا انجام داد با این تفاوت که آنها ۲ سابریست جدید را معرفی کرده‌اند اما حکایت تیم ایران در این مقوله متفاوت است.
در سابر زنان، فرانسه، کره‌جنوبی و ایتالیا، تیم‌های برتر جهان هستند و تیم زنان ایران در رده چهل‌وچهارم است. فائزه رحیمی، پریماه برزگر و نجمه سازنچیان به ترتیب با ۳۰، ۲۸ و ۲۶ سال سن در رده‌های ۱۵۹، ۲۰۷ و ۲۸۲ جهان جای دارند که این حکایت از اختلاف زیاد بین تیم مردان و زنان ایران است.
در اپه مردان تیم‌های ژاپن، کره و فرانسه بالاتر از سایر تیم‌های دیگر حضور دارند و در این اسلحه تیم ایران در رده ۶۲ جهان است. محمدرضایی با ۲۱ سال سن،‌ محمد رحیمی با ۳۲ و محمدرضا طادی با ۴۱ سال سن نیز به ترتیب رده‌های ۲۴۷، ۳۵۰ و ۵۹۹ جهان را به خود اختصاص داده‌اند. البته در رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی نام محمد برزگر ۱۹ ساله هم به چشم می‌خورد که با وجود رنکینگ ۵۵۴ در این اعزام حضور نداشت.
در اپه زنان کره‌جنوبی، ایتالیا و فرانسه برترین‌ تیم‌های جهان به شمار می‌روند و ایران در رده ۴۹ جهان است. اعظم بختی با ۳۳ سال سن و مهسا پورحمتی با ۳۰ سال سن در رده‌های ۱۸۷ و ۳۳۵ جهان هستند و طبیعی است کار سختی برای ارتقای جایگاه خود دارند.
در فلوره مردان رده‌های اول تا سوم از آنِ تیم‌های ایتالیا، فرانسه و آمریکا است که تیم اعزامی ایران در این بخش و در مسابقات شمشمیربازی قهرمانی جهان نماینده‌ای نداشت.
در فلوره زنان مانند مردان، ایتالیا، فرانسه و آمریکا تیم‌های برتر هستند. در این اسلحه تیم دختران ایران تیمی جوان و آینده‌دار است چرا که هانیه خوشخواهی با ۱۷ سال سن، زهرا کارگر با ۱۶ سال، بدون شک سال‌های بسیاری می‌توانند برای فلوره زنان ایران به میدان بروند.
هر چند این دو شمشیرباز کشورمان در حال حاضر رنکینگ ۴۰۹ و ۴۱۳ را دارند اما می‌توانند روزها و ایام خوشی را برای خود و شمشیربازی ایران رقم بزنند.
یکی از اتفاقات عجیبی که در این دوره از مسابقات رقم خورد به حضور این ۲ بانوی جوان در قهرمانی جهان باز می‌گردد، انتقادی که به فدراسیون شمشیربازی ایران معطوف است آن بود که وقتی یک شمشیرباز در رقابت‌های آسیایی به میدان نمی‌رود و تجربه حضور در جمع برترین‌های قاره را ندارد چرا و بر چه اساس به رقابت‌های قهرمانی جهانی می‌رود که همه مدعیان و نفرات برتر در آن حضور دارند.
این تصمیم اشتباه جدا از آنکه باعث می‌شود نفرات اعزامی کشورمان از قبل بازنده باشند بر روی روحیه و عملکرد آینده‌سازان شمشیربازی کشورمان هم اثر منفی دارد و باید پرسید چرا مسئولان فدراسیون شمشیربازی چنین تصمیمی را گرفتند؟ /ایرنا