براساس آخرین گزارش ها آتش سوزی تالاب بین المللی انزلی که از ساعت ۱۵ عصر روز جمعه – ۳۱ تیر – آغاز شد، پس از سوزاندن ۱۰ هکتار ،ساعات پایانی شب گذشته به طور کامل مهار و خاموش شد. معاون امور عمرانی فرمانداری بندرانزلی صبح روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شواهد مبنی بر عمدی […]

براساس آخرین گزارش ها آتش سوزی تالاب بین المللی انزلی که از ساعت ۱۵ عصر روز جمعه – ۳۱ تیر – آغاز شد، پس از سوزاندن ۱۰ هکتار ،ساعات پایانی شب گذشته به طور کامل مهار و خاموش شد.

معاون امور عمرانی فرمانداری بندرانزلی صبح روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شواهد مبنی بر عمدی بودن آین آتش سوزی است و از مدارک موجود می توان فهمید حریق از کنار جاده روستای بالامحله سنگاچین شروع شد و با وزش باد تا روستای کوچک محله گسترش یافت.

بابک شکوهی راد اضافه کرد: برای مهار این آتش که راه دسترسی به آن وجود نداشت، اکیپ های آتش نشانی شهرداری انزلی ، اداره بندر و منطقه آزاد و جوامع محلی  مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی خطری متوجه مناطق مسکونی نبود افزود: به علت فاصله زیاد مناطق مسکونی با محل وقوع حریق و کانال های موجود در منطقه ، آتش سوزی به نقاط مسکونی گسترش نیافت.

گلایه منابع طبیعی از محدودیت ها

رئیس اداره منابع طبیعی انزلی نیز اظهار داشت: به همه افرادی که بر نحوه احیای تالاب انزلی انتقاد دارند باید گفت که تالاب بین المللی انزلی با مساحت حدود ۲۰ هزار هکتار برای مهار آتش فاقد هرگونه امکانات مهار حریق است.

مهزاد ناصری افزود : استان گیلان و شهرستان بندرانزلی برای نجات تالاب انزلی از آتش سوزی های پی در پی به هلیکوپتر و پهباد اطفای حریق و دستگاه های مناسب برای ایجاد جاده دسترسی به محل آتش سوزی نیاز دارد.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی ، روستاهای طالب آباد ، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.