مائده مطهری زاده خبرِ سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران، خبر خوبی بود که طی دو روز گذشته توسط مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران اعلام شد و بر روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی قرار گرفت. مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه یک شرکت چینی ۱۰ هزار میلیارد در […]

مائده مطهری زاده

خبرِ سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران، خبر خوبی بود که طی دو روز گذشته توسط مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران اعلام شد و بر روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی قرار گرفت.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه یک شرکت چینی ۱۰ هزار میلیارد در مازندران سرمایه گذاری خواهد کرد، گفت: این مبلغ سرمایه گذاری برای تجهیزات و مکانیزاسیون کشاورزی مازندران انجام می شود.

سید عباس حسینی در نشست مشترک با سرمایه گذار چینی در ساری افزود: این میزان سرمایه گذاری برای تهیه ماشین آلات کشاورزی، مونتاژ و راه اندازی خط تولید این تجهیزات در مازندران سرمایه گذاری خواهد شد. وی اظهار داشت: بر اساس زمان‌بندی‌های تعیین شده در گام نخست برخی از قطعات و تجهیزات کشاورزی از چین وارد خواهد شد و در گام های بعدی مونتاژ و راه اندازی خط تولید تجهیزات کشاورزی در مازندران تولید می شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه بر اساس همکاری مشترک و تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین این سرمایه گذاری در مازندران انجام می شود، خاطرنشان کرد: مازندران در سال گذشته ۵۲۰ تن کالا به ارزش ۱۶۷ هزار دلار به چین صادر کرده است. حسینی ادامه داد: در سال گذشته مازندران به صورت مستقیم بیش از هفت هزار تن کالا به ارزش ۲۲.۵ میلیون دلار از کشور چین وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در این خطه از شمال از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، ادامه داد: همکاری مشترک مازندران و چین چند بعدی است که با برگزاری نمایشگاه مشترک و معرفی توانمندی های دو طرف تبادلات تجاری افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر رونق و تبادل گردشگر بین مازندران و برخی از استانهای چین در دستور کار قرار گرفت. این مقام مسوول تصریح کرد: برخی از استانهای چین به مواد غذایی و محصولات کشاورزی مازندران نیاز داردند که صادرات مازندران برای آنها افزایش خواهد یافت.

جذب ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران

هجدهم فروردین‌ماه بود که مدیرکل جذب سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران از جذب ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار در استان خبر داد. وی از جلب و جذب ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار در مازندران خبر داد و گفت: با حمایت جدی استاندار مازندران ۲/۵ میلیارد دلار اعتبار جذب شد که بعد از انقلاب جذب این مبلغ بی سابقه بوده است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رشد اقتصادی و رونق تولید در دولت سیزدهم احیا شده و موید این مطلب مهم و اساسی نیز آمار و ارقام ارائه شده در این بخش است که اکنون مازندران را بر مدار توسعه و پیشرفت قرار داده است. درحالی که در سال‌های گذشته روند جذب سرمایه خارجی درکشور و از جمله در مازندران نزولی شده بود، آمار مراجع بین‌المللی از بازگشت روند صعودی به این بخش حکایت دارد، به طوری که تازه‌ترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» حاکی از رسیدن رقم سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته میلادی به ۱.۵ میلیارد دلار است. در همین راستا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از رشد پنج درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد. آنکتاد، از رشد پنج درصدی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد ایران در منطقه غرب آسیا پس از عربستان، عمان و بحرین بیشترین سرمایه خارجی را در این سال جذب کرده است. آمار منتشرشده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ توانست یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که بدین ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۷۵ میلیون دلار افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۱ نیز میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران با رشد ۶ درصدی مواجه شده بود. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد اما طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این روند معکوس شده است و شاهد رشد دوباره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور بوده‌ایم. ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر پنج میلیارد و ۱۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار کاهش یافته بود، اما در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ همچنین ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است، این رقم برای سال پیش از آن ۸۲ میلیون دلار اعلام شده بود.

در منطقه غرب آسیا نیز وضعیت ایران از نظر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خوب است. ایران میان ۱۰ کشور این منطقه از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲ در رتبه چهارم قرار گرفته است.

عربستان با جذب سرمایه هفت میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلاری در رتبه نخست منطقه قرار دارد و عمان با ۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون دلار و بحرین با یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

میزان جذب سرمایه خارجی در ایران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، اردن یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار، کویت ۷۵۸ میلیون دلار، لبنان ۴۵۸ میلیون دلار، فلسطین ۲۳۳ میلیون دلار، قطر ۷۶ میلیون دلار و عراق منفی ۲ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار اعلام شده است. سرمایه گذاری خارجی یکی از برنامه های استان مازندران برای پیشبرد برنامه‌ها و تامین نیازهای توسعه ای خود بوده که این مهم در سال گذشته به ثمر نشست. با این وجود صاحب‌نظران معتقدند که در یک نقطه باید دور باطل فرار سرمایه و سرمایه‌گذار در این استان به پایان می‌رسید که با اراده دولت سیزدهم و دغدغه‌مندی مسوولان ارشد استان در این ارتباط، زمان تحقق این مهم فرارسیده است. پهن کردن فرش قرمز و جلب نظر فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه آب و برق مازندران به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان و همچنین پیگیری‌های مستمر برای راه اندازی صنایع مادر کاتد مس به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار در ماه‌های اخیر خود گویای این عزم ملی و استانی برای توسعه اقتصادی مازندران از درگاه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

از سوی دیگر مازندران که حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب مستعد نقش آفرینی ویژه در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است و دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رییسی هم انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی باید از این ظرفیت های به وجود آمده برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نهایت بهره را ببرد. همچنین کارشناسان اهمیت سرمایه‌گذاری و صادرات محور کردن کالاهای تولیدی در مازندران را از این حیث مورد توجه قرار می‌دهند که با توجه به نیازمندی‌های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان می تواند بیشترین بهره را از این بازارهای هدف ببرد.