اختصاصی خبرشمال مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران  در آستانه آغاز هفته معلم در  جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت استان برنامه‌های این هفته را تشریح کرد. حسین کمالی در این نشست ضمن خیرمقدم به همه فعالان رسانه گفت: خوشبختانه تکریم مقام معلم به‌ یک فرهنگ و […]

اختصاصی خبرشمال

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران  در آستانه آغاز هفته معلم در  جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت استان برنامه‌های این هفته را تشریح کرد.

حسین کمالی در این نشست ضمن خیرمقدم به همه فعالان رسانه گفت: خوشبختانه تکریم مقام معلم به‌ یک فرهنگ و یک روش در جامعه تبدیل شد.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) توضیح داد: امام اول شیعیان فرمودند کسی که به من دانشی بیاموزد، درحقیقت مرا عبد و بنده خود کرده است و همین امر بر ارزش و جایگاه علم و معلم تصریح دارد و لازم است در این هفته از معلمان قدردانی شایسته به‌عمل آید.

مديرکل آموزش و پرورش استان مازندران ادامه داد: هفته تکریم معلم که به‌مناسبت شهادت شهید مرتضی مطهری در سال ۵۸ مرسوم شد نشان این است که نظام اسلامی، به علم و علم‌آموزی و مقام معلم نگاه و نظر ویژه دارد و در همه این سال‌ها نیز تلاش شد تا این تکریم و قدردانی، به بهترین شکل انجام شود. وی با اشاره به اظهارات اخیر دکتر مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم که آموزش و پرورش باید مساله اول کشور باشد، گفت: رئیس‌جمهوری روز گذشته در سخنانی، داشتن ایران قوی را در گرو مدرسه قوی دانستند یعنی اگر ما بخواهیم کشوری در همه حوزه‌ها از نظامی و علمی تا صنعتی و اقتصادی، قوی داشته باشیم باید مدرسه قوی داشته باشیم یعنی باید به آموزش و پرورش و معلم، توجه ویژه کنیم.

حسین کمالی همچنین ادامه داد: برای برنامه قدردانی از معلمان امسال، ۹۸ معلم نمونه انتخاب شدند و ۹ معلم هم به مرحله کشوری راه یافتند که در یک برنامه شاخص استانی از این افراد تجلیل به‌عمل خواهد آمد. مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران افرود: تکریم معلم منحصر به مدرسه نمی‌شود و همه مقامات محلی از روستا تا شهر مصمم هستند این موضوع را پیگیری کنند و در سطح استان هم ستادی تشکیل شد ضمن این‌که امسال برنامه‌ای ویژه و مشترک با دانشگاه‌های استان و با حضور استادان نمونه برگزار خواهد  شد با توجه به این‌که ۱۲ اردیبهشت درحقیقت روز گرامی‌داشت معلم و استاد دانشگاه است.

کمالی در ادامه گزارش خود به آزمون نهایی اشاره کرد و گفت: امتحانات نهایی خرداد را پیش رو داریم که با توجه به درصد و سهمی که در پذیرش دانشگاه دارند، بسیار حائز اهمیت است و برنامه‌ریزی و بسترسازی دقیقی انجام گرفت تا این آزمون در آرامش و امنیت برگزار شود و انتخاب حوزه‌های اجرا و تعیین مراقبان کارآمد که بسیار مهم است نیز انجام گرفت.

وی در همین زمینه گفت: ۲۲۶ حوزه اجرا داریم که بیش از ۷۶ هزار دانش‌آموز در حوزه‌های نهایی شرکت دارند اعم از داوطلبان ترمیم نمره و دانش‌آموزان پایه و مقدمات برای انجام این ماراتن بزرگ علمی انجام شد. کمالی همچنین از خانواده‌ها خواست: درخصوص حضور دانش‌آموزان در کلاس درس دقت نظر داشته باشند چون برابر پایشی که انجام شده دانش‌آموزانی که در کلاس درس حضور داشتند، عملکرد مطلوب‌تری دارند در مقایسه با دانش‌آموزانی که کلاس را ترک کردند و همواره حضور در کلاس درس نتایج بسیار مطلوبی دارد. وی همچنین گفت: خانواده‌ها درخصوص به‌همراه داشتن هر چیز غیرضرور توسط فرزندان خود به جلسه نهایی نظارت کنند و برگزارکنندگان آزمون نهایی حتما قبل از ورود، داوطلبان را بازرسی بدنی خواهند کرد و درصورت داشتن وسیله الکترونیکی یا اثبات تقلب ممکن است تا ده سال از شرکت در آزمون  منع شوند و سرنوشت فرزندشان دست‌خوش تغییر شود. مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به این‌که در سال جدید آموزشی کمبود معلم نداریم گفت:  اجازه استمرار خدمت به معلمان بازنشسته داده شد و با توجه به جذب نیرویی که صورت گرفت تراز نیروی انسانی با نیاز ما برابر است و احتمال زیادی می‌دهیم که نیاز ما مرتفع شده باشد.

وی به جذب نیروی انسانی پرداخت و ادامه داد: جذب ۲۵۰۰ نیرو در آزمون امسال انجام خواهد شد و جذب ۶۴۰ نیروی خدماتی هم در استان در برنامه است. کمالی گفت: درخصوص کیفیت‌بخشی به آموزش هم برنامه‌های متعددی داریم و تلاش کردیم چالش‌هایی که در دوران کرونا دامن کیفیت آموزش را گرفت، جبران شود و هدف‌گذاری کردیم که این مشکل را حل کنیم و انتظار داریم در پایان خرداد با پایشی که انجام خواهد شد شاهد این ارتقای کیفیت باشیم. مدیرکل آموزش و پرورش همچنین گفت: در آخرین ارزیابی وزارتی استان مازندران رتبه ده را به دست آورد و آموزش و پرورش مازندران در شمار استان‌های مطلوب است و در کنکور هم رتبه خوبی کسب کردیم هرچند به‌خاطر سابقه تحصیلی شاهد افت رتبه بودیم. کمالی همچنین گفت: مازندران در پذیرش دانشجو در سطح کشور رتبه دوم را دارد و این موضوع نشان‌دهنده تمایل و شوق دانش‌آموزان مازندرانی به ادامه تحصیل است هرچند اگر در انتخاب رشته‌ها و همچنین برای اشتغال این جوانان، تدبیری صورت نگیرد در آینده شاهد افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار خواهیم بود. وی گفت: ۴۵ درصد از دانش‌آموزان مازندرانی به رشته‌های مهارتی می‌روند که بالاتر از نرخ کشوری است ضمن این‌که حدود  پنج میلیارد تومان تجهیزات فنی در هنرستان‌ها مستقر شد که برای افزایش کیفیت آموزشی این مدارس به کار گرفته خواهند شد. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: از اول فروردین تا پایان اسفند سال گذشته چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان سرانه آموزشی، ورزشی، مدارس شبانه‌روزی و سرانه آسیب‌های اجتماعی به حساب آموزش و پرورش واریز شد که اقدامی بسیار ارزشمند از سوی دولت سیزدهم بود.

کمالی افزود: آموزش و پرورش برای تقویت ارزش‌های دینی مانند اقامه نماز و موضوع حجاب تکلیف دارد و این دو موضوع لازم است به‌درستی برای جوانان تبیین شود و تلاش مجدانه در این مسیر در حال انجام است و اکثر مدارس زنگ اقامه نماز دارند و این موضوع هم یکی از اولویت‌های مدارس است و لازم است خانواده‌ها در این مسیر با مدارس همراه و هماهنگ باشند.