بخشی از بدنه اصلی کشاورزان در مازندران معتقدند کشاورزی دیگر در استان به صرفه نیست. زیرا به غیر از آب که ارزان و در دسترس است، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید مانند سم و کود و به طور کلی نهاده‌های کشاورزی قیمت تمام شده محصول را بسیار بالا برده است. کشاورزان مازندرانی در شرایط سخت اقتصادی […]

بخشی از بدنه اصلی کشاورزان در مازندران معتقدند کشاورزی دیگر در استان به صرفه نیست. زیرا به غیر از آب که ارزان و در دسترس است، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید مانند سم و کود و به طور کلی نهاده‌های کشاورزی قیمت تمام شده محصول را بسیار بالا برده است.

کشاورزان مازندرانی در شرایط سخت اقتصادی که با مشکلات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ فروش محصولات کشاورزی نتوانسته خواسته‌ها و انتظارات آنان را برآورده کند.

یکی از عللِ افزایشِ نجومی تغییرِ کاربری‌های اراضی کشاورزی دقیقا به همین خاطر است و مادام که سودِ تغییر کاربری اراضی بر سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی بچربد، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

 

خط قرمز امور اراضی در مازندران قانون شکنی و تغییر کاربری زمین‌های باغی و زراعی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همین باره گفت: خط قرمز امور اراضی در مازندران قانون شکنی و تغییر کاربری زمین‌های باغی و زراعی است.

حسن عنایتی در نشست کارگروه امور زیربنایی مازندران در ساری با بیان اینکه، به هیچ عنوان جهاد کشاورزی قانون شکنی برای تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی مازندران را بر نمی‌تابد، افزود: با اجرای دقیق قوانین و نظارت مستمر ریشه زمین خواری در استان خشکانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه، دولت سیزدهم در عملیاتی شدن الگوی کشت، اهرم‌های تشویقی خوبی در نظر گرفته است، گفت: زیرساخت‌های الگوی کشت در مازندران فراهم شده است و مطالعات آن نیز بدست آمده است.

عنایتی ادامه داد: ساماندهی تولید و توجه به پس از تولید بر اساس الگوی کشت مورد تاکید است و امروز سند آمایش کشاورزی و مطالعات جامع الگوی کشت مازندران وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: سند بهره وری کشاورزی طبق برنامه راهبردی، ساختاری و برنامه عملیاتی کشاورزی مازندران وجود دارد.

عنایتی با اشاره به اینکه، شرایط محیطی و تغییرات اقلیمی در الگوی کشت استان وجود دارد، افزود: افزایش درآمد ناخالص کشاورزی و بهره وری مصرف آب مورد تاکید بوده و هدف اصلی اصلاح الگوی کشت کشاورزی رسیدن به ۲ اصل افزایش درآمد کشاورزان و مصرف بهینه آب است.

وی تصریح کرد: کاهش آب مصرفی، نخستین هدف اصلاح الگوی کشت است و طبق برنامه باید در پنج سال آینده، پنج درصد مصرف آب در الگوی کشت محصولات کشاورزی استان کم شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در الگوی کشت، توسعه کشت پاییزه و استفاده از آب سبز، کشت‌های گلخانه‌ای و دانه‌های روغنی، افزایش ضریب دانش کشاورزی را در مازندران دنبال می‌کنیم.

 

افزایش موریانه‌ای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و

ملی مازندران

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: افزایش موریانه‌ای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی مازندران با اجرای دقیق قوانین و نظارت‌های مستمر مسئولان اجرایی برچیده می‌شود.

سید محمد نظری نیز در نشست کمیسیون امور زیربنایی مازندران در ساری با بیان اینکه، در دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته قدم‌های بسیار جدی و مطلوبی برای مقابله با زمین خواری و حفظ عرصه‌های ملی انجام شده است، افزود: با تلاش وافر و جدیت در اجرا مصوبات این کارگروه اجازه این پدیده شوم را در استان نخواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از دولت سیزدهم روند زمین خواری در استان افزایش چشمگیری داشت اما با اقدامات خوب انجام شده و تشکیل کارگروه ویژه مقابله با زمین خواری، در ماه‌های گذشته سوء استفاده از اراضی ملی در استان کاهش چشمگیری داشته است.افزایش گشت‌های حفاظت از اراضی

هادیان، معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران گفت: مسائل اقلیمی و اقتصادی سبب شده تا اشتیاق غیربومی بومی‌ها و خارجی‌ها برای کوچ به استان و تغییر کاربری مزارع افزایش یابد.

حجت‌الله هادیان جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی را وظیفه و رسالت مهم جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: در قالب گشت‌های حفاظت از اراضی، اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مسائل اجتماعی و اقتصادی و اقلیمی سبب شده تا حضور افراد غیربومی و یا خارجی به مناطق استان‌های شمالی از جمله مازندران رواج پیدا کرده است و با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده در بخش مسکن و املاک، ساخت و سازهای غیرمجاز در قالب تفکیک، قطعه بندی، دیوارکشی و غیره بیشتر شده است.

وی افزود: با توجه به اقلیم خاص غرب مازندران و نزدیکی به دریا، جنگل و جلگه، جاذبه زیادی برای افراد غیربومی دارد و تسهیل در دسترسی‌ها و افزایش بنگاه‌های معاملاتی تغییر کاربری را رواج بخشیده است.

هادیان تصریح کرد: این بنگاه‌ها و افراد اراضی کشاورزی خارج از بافت روستایی را معامله می‌کنند و با توجه به بعد مسافت و کمبود نیرو، سبب افزایش مشکلات فراروی می‌شود.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران به قوانین مختلف اشاره کرد و گفت: متاسفانه طبق قانون جرم تغییر کاربری اراضی جزو جرایم رده هفتم قلمداد می‌شود و این قوانین اثربخشی مبارزه با تغییر کاربری را کمتر کرده است.

 

مازندران مورد هجوم غارت‌گران زمین قرار

گرفته است

صفدر نیازی سرپرست سازمان امور اراضی کشور نیز چندی پیش در جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری با بیان اینکه زمین مقدس است و ۴۶۵ بار در قرآن به آن اشاره شده است، اظهار کرد: زمین ارث ما نیست بلکه امانتی برای آیندگان است.

وی گفت: امنیت غذایی یکی از مولفه‌های امنیت ملی است و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور صراحتا به حفظ زمین و امنیت غذایی تاکید ویژه دارند.

نیازی با بیان اینکه نقش حفظ و ارزش زمین در امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست، افزود: ۴۲ درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود و در سایر محصولات کشاورزی هم مازندران رتبه‌های برتر را دارد.

سرپرست سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: حفظ زمین در مازندران آخرین سنگر برای حفظ اراضی است و اراضی کشاورزی با توجه به هجوم گسترده غارت‌گران شکننده شده است و باید با همگرایی به حفظ زمین برسیم.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و قانونگذاری در کنار هم باشیم تا زمین را حفظ کنیم، بیان کرد: موضوع زمین در مازندران ویژه‌تر از سایر استان‌هاست و اکنون که مورد هجوم غارت‌گران زمین قرار گرفتیم، حال زمین خوب نیست.

نیازی گفت: اگر امنیت غذایی می‌خواهیم باید زمین را حفظ کنیم چرا که هر هکتار زمین برنج ۷۰ نفر را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: در توسعه شهری باید دقت کنیم تا زمین‌های کشاورزی از انتفاع و کاربری کشاورزی خارج نشود و امنیت غذایی را حفظ کنیم.

سرپرست سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۴۵۰ رای اجرا نشده در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز و تصرف اراضی داریم که باید به آن پرداخته شود و تعیین تکلیف شود، گفت: ایجاد روستا و شهرهای جدید، تعدد بنگاه‌های غیرمجاز، پایین بودن بهره‌وری سرمایه در بخش کشاورزی و عدم رقابت تولید با ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری و عدم اجرای دقیق آمایش سرزمین در کشور از مهمترین دلایل و مصادیق تغییر کاربری است.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه گفت: مهمترین مولفه تولید، زمین است و اگر در حفظ زمین به لحاظ امنیت غذایی جدیت نداشته باشیم، شرایط از فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: مازندران استان امنیت غذایی کشور است که بخش عمده‌ای از غذای کشور را تامین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه هر هکتار شالیزار غذای ۸۰ نفر را تامین می‌کند که مازندران را در کشور برجسته کرده است، افزود: زمین در مازندران هر لحظه در معرض تغییر کاربری است و ابزار و امکانات کافی برای شناسایی و مبارزه با تغییر کاربری وجود ندارد.

عنایتی اظهار کرد: کل استان مازندران از جلگه تا ارتفاعات درگیر تغییر کاربری است و هر چند اجرای احکام سنگین انجام دادیم اما همچنان روند تغییر کاربری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حالیکه احکام قضایی صادر شده برای قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز داریم اما به لحاظ عدم امکانات لازم، امکان قلع و قمع و اجرای حکم وجود ندارد.

عنایتی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی آمادگی کامل در مبارزه با زمین‌خواری را دارد و لازم تا از سایر دستگاه‌ها و نهادها حمایت شویم و فشاری از طرف دیگران روی ما نباشد تا بتوانیم کارمان را به‌درستی انجام دهیم.سیاست اول دولت سیزدهم در مازندران جلوگیری از تغییر کاربری اراضی است

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران مدتی پیش در آیین تجلیل از تولید کنندگان نمونه کشاورزی مازندران گفت: تاکنون نیز مقاومت کشاورزان مازندرانی سبب حفظ همین بخش از زمین‌های کشاورزی استان شده است وگرنه همین مقدار از سطح زمین کشاورزی در استان باقی نمی‌ماند و از گردونه تولید خارج می‌شد.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد: تیم اقتصادی استانداری در کنار دیگر مسوولان دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس با همراهی تک تک کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی باید در حفظ زمین‌های کشاورزی استان نقش آفرینی کنند و همه باید پای کار بیایند و برای حفظ زمین و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: البته برنامه‌ریزی با مسوولان است و اگر برنامه نداشته باشیم به معنای ضعف مدیریتی است و در همین راستا اکنون کارگروه‌های بخش کشاورزی با حضور نخبگان و استادان دانشگاه شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: ظرفیت‌هایی در حوزه کشاورزی مازندران وجود دارد و همواره در همه دولت‌ها مسوولان تلاش برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها داشتند، اما بدانید تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان پیشرو و نمونه بخش کشاورزی مازندران باید همکاری برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که کشاورزی مازندران به عنوان یک ویترین محصولات کشاورزی جفا در حق مازندران است، گفت: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که همه مسوولان اولویت مازندران را در کشاورزی عنوان کرده‌اند اما در سیاست‌های اجرایی و عملیاتی محقق نشده است.

استاندار مازندران همچنین افزود: واقعیت این است که مهم‌ترین بحثی که باید در مازندران مورد توجه قرار گیرد رویکرد رهبری مبنی بر دانش بنیان کردن فعالیت‌های کشاورزی است، بهره وری از زمین‌های موجود با دانش بنیان محقق می‌شود و سیاست‌گذاری‌های دانش بنیان را باید تقویت و

عملیاتی کنیم.