سرویس سیاسی روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در نشستی با خبرنگاران در مورخ ۹ شهریور مدعی شد آمار واقعی غریق از زمان شروع طرح دریا تا روز نهم شهریور سال جاری، حدود ۶۴ نفر بودند و تأکید کرد در ماه شهریور نیز تا امروز هیچ غرقی نداشتیم و این موضوع را […]

سرویس سیاسی

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در نشستی با خبرنگاران در مورخ ۹ شهریور مدعی شد آمار واقعی غریق از زمان شروع طرح دریا تا روز نهم شهریور سال جاری، حدود ۶۴ نفر بودند و تأکید کرد در ماه شهریور نیز تا امروز هیچ غرقی نداشتیم و این موضوع را پیوند زد به مدیریت جهادی خود و گفت: با توجه به آزادسازی سواحل که در دولت سیزدهم انجام شد، برخی پیش‌بینی می‌کردند آمار غریق در سال جاری بالا باشد اما با مدیریت اعمال شده، این آمار به حداقل رسید.
وی همچنین چهارشنبه گذشته ۱۶ شهریور در برنامه «مازرونی‌شو» در شبکه تبرستان نیز ادعا کرد در سال قبل از شیوع کرونا یعنی تابستان ۱۳۹۸ و در دولت قبلی آمار غریق ۲۸۰ نفر بودند و مدعی شد این آمار در سال جاری با توجه به این‌که سواحل آزاد شد به ۷۰ کشته کاهش یافت و دلیل این کاهش قابل ملاحظه این است که جان مردم برای ما مهم است و تلاش ما این بوده است که حافظ جان و امنیت مردم باشیم و تلویحاً دولت و استاندار پیشین را مورد نکوهش قرار داد که جان مردم برای آنان اهمیتی نداشته است(فیلم این برنامه هم‌اکنون در پیج اینستاگرامی وی موجود است). ما در خصوص آمار ۲۸۰ مرگ در سواحل مازندران به دلیل غرق شدن در آب، با آنکه یقین داشتیم صحت ندارد، چیزی ننوشتیم چون حدس زدیم اشتباه لفظی آقای معاون بوده و حتماً اصلاح خواهد شد امروز چند روز از پخش این برنامه سپری شد اما اصلاحیه‌ای صورت نگرفت و براین اساس می‌خواهیم چند نکته و سوال خطاب به روح‌الله سلگی بنویسیم تا با خود فکر نکند می‌تواند هر سخن خلاف واقعی بر زبان براند تا به افکار عمومی بقبولاند که یک مدیر جهادی است.
سوال اول این‌که پزشکی قانون، مرجع تخصصی تشخیص علت و اعلام آمار مرگ‌های غیرطبیعی و ازجمله غرق شدن در دریا است و این موضوع در ماده ۲۱۱ بند س قانون برنامه پنجم به این شکل بیان شده است: «سازمان پزشکی قانونی مکلّف است تحقیقات لازم برای بررسی عوامل منجر به مصدومیت و مرگ‌های غیرطبیعی در موارد ارجاعی را انجام دهد.» این‌که آمار معاون سیاسی با آمار پزشکی قانونی در تعارض است این سوال را ایجاد می‌کند که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران آمار خود را از کجا می‌گیرد که با آمار مرجع رسمی در تعارض آشکار است؟
سوال بعدی این‌که برابر آمار رسمی پزشکی قانونی که در سایت این مجموعه موجود و در دسترس است در سال ۹۸ آمار مرگ در اثر غرق شدن جمعاً ۱۰۹ نفر است که ۶۲ نفر در دریا و بقیه در رودخانه، دریاچه مصنوعی و سد، استخر شنا، استخر کشاورزی و کانال رخ داده است (سند مورد تأیید پزشکی قانونی در سایت این مجموعه موجود است) و معلوم نیست معاون استاندار آمار ۲۸۰ کشته در سواحل مازندران در سال ۹۸ را از کجای خود درآورده است؟
شاید معاون سیاسی استاندار مازندران اخلاق سیاسی را از «نیکولو ماکیاول» آموخته و بر این باور است که برای پوشش نقاط ضعف خود، می‌توان به مدیران گذشته تاخت حتی با آمار دروغ ! و باید خدا را سپاس گوییم که کسی حرف‌ها و ادعاهای روح‌الله سلگی را جدی نمی‌گیرد و اساساً اگر دشمنان و رسانه‌های معاند این ادعای معاون سیاسی امنیتی مبنی بر وقوع ۲۸۰ کشته طی سه ماه در ساحل مازندران را بشنوند در بوق‌های تبلیغاتی خود چه بلایی بر سر اعتبار مدیریت در جمهوری اسلامی خواهند آورد ؟
سوال سوم این‌که برعکس این‌که روح‌الله سلگی در روز نهم شهریور مدعی شد از ابتدای شهریور هیچ غرقی نداشتیم برابر اعلام معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و آمار پزشکی قانونی در روز دوم شهریور یک پدر و پسر نیشابوری در دریای محمودآباد غرق شدند و برای هردو جواز دفن صادر شد و سند این خبر نیز موجود است و با یک جستجوی ساده قابل بازبینی است. چرا معاون سیاسی استاندار چنین ادعایی را طرح کرد و آیا خبر از مرگ این دو تن در روز دوم شهریور نداشت ؟
نکته بعدی این است که پزشکی قانونی نهادی زیرمجموعه قوه قضاییه است و در تأمین امنیت شهروندان و اجرای طرح دریا، مسئولیت ندارد بنابراین افزایش آمار غریق یا کاهش آن، نشانه ضعف عملکرد این دستگاه نیست، همان‌گونه که افزایش پرونده‌های کیفری و بزهکاری را نمی‌توان نقطه ضعف دستگاه قضایی در نظر گرفت اما معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی در این زمینه مسئولیت قانونی دارد و باید به افکار عمومی پاسخگو باشد برای همین تلاش دارد با کاهش آمار غریق در سال جاری و افزایش چندبرابری این آمار در زمان دولت قبل در سال ۹۸ خود را از اتهام کم‌کاری و بی‌توجهی به جان متهمان مبرّا کند. در جرم‌شناسی به چنین رویکردی «عنصر معنوی جرم» می‌گویند که دست‌بردن در آماری به این سطح از اهمیت را برای معاون سیاسی، امنیتی و جتماعی توجیه می‌کند.
آخرین کلام ما خطاب به روح‌الله سلگی این است که مدیریت جهادی و انقلابی که رهبری همواره بر آن تأکید دارند، در سایه عمل جهادی و انقلابی محقق می‌شود نه با سخن و ادعا و دست بردن در آمار و فریب افکار عمومی.