سرویس سیاسی «یوسف نوری» چند روزی است که به استانداری مازندران منصوب شد و با توجه به این‌که استاندار جدید، اطلاعات دقیقی از ابرچالش‌های مازندران ندارد و این روزها نیز در تلاش است ورودی‌های ذهن خود را در این زمینه به‌روز کند و آخرین داده‌های موجود در حوزه‌های مختلف مازندران را بشنود، بخواند و پردازش […]

سرویس سیاسی

«یوسف نوری» چند روزی است که به استانداری مازندران منصوب شد و با توجه به این‌که استاندار جدید، اطلاعات دقیقی از ابرچالش‌های مازندران ندارد و این روزها نیز در تلاش است ورودی‌های ذهن خود را در این زمینه به‌روز کند و آخرین داده‌های موجود در حوزه‌های مختلف مازندران را بشنود، بخواند و پردازش کند، ما نیز تصمیم گرفتیم در این زمینه به کمک وی بیاییم و یک ابرچالش مازندران یعنی آب را به ایشان نشان دهیم.  به‌نظر می‌آید آخرین قطرات باران که می‌توانست بخشی از نگرانی‌های آبی مازندران را کم کند نیز از سوی آسمان به حساب زمین واریز شد و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که بهار و تابستانی کم‌بارش در انتظار استانی است که تراکم جمعیتی بالایی دارد و حدود ۲۵ محصول کشاورزی و غذایی را بر عهده دارد که برخی از آن‌ها مانند گندم و برنج، برای تأمین و تکمیل زنجیره امنیت غذایی در کشور حیاتی است و مهم‌تر از همه محل تردد میلیونی مسافران در فصول مختلف سال است و به آب هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه شُرب نیازی ویژه دارد.   

البته ما از یوسف نوری توقع نداریم از «تغییر اقلیم» و «گرمایش جهانی» چیزی بداند و به همین دلیل لازم است یادآور شویم مشکل برهم خوردن الگوی بارش و کم‌بارانی‌ها و بارش‎های سیلابی دوره‌ای از عوارض تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است و از این منظر فرقی بین ایران و امارات متحده عربی و حتی اروپا نیست و مردم تقریباً همه کشورهای دنیا از این موضوع، متأثر هستند و زندگی و به‌ویژه کشاورزی در مناطق بسیاری از جهان تحت تأثیر آن قرار دارد.

این موضوع برای استان مازندران از آنجا اهمیت فراوانی دارد که این استان، کاربری کشاورزی دارد و بخش مهمی از تولیدات و محصولات کشاورزی و نیازهای غذایی کشور در این استان تولید می‌شود و این استان نیز برابر آخرین آمار وزارت نیرو، چند سال است که شاهد کاهش نزولات آسمانی، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و خالی شدن ذخایر سدهایش است.

در چنین شرایطی نباید با روش برخی مدیران عمل کنیم که تلاش داشتند به شیوه ماشاءالله و ان‌شاءالله مشکلات راهبردی و ابرچالشی چون کم‌آبی را حل کنند.

از دیگر سو نمی‌توان طمع خام ورزید و توقع داشت که شاید طی چند ماه آینده باران به کوهستان ببارد و مشکلات را بشوید و ببرد و تنها ابزار لازم در دست مدیران ارشد استان و در رأس همه «یوسف نوری» به‌عنوان استاندار مازندران، حفظ منابع آبی موجود و مدیریت مصرف آب است. با توجه به نیاز فزاینده بخش کشاورزی و شرب به آب، مدیریت مصرف نیز کار دشواری است و یکی از موثرترین کارها، حفظ منابع آبی موجود است.   رودخانه تجن که از ارتفاعات جنوب البرز سرچشمه می‌گیرد و از میانه شهر ساری می‌گذرد و مرکز استان مازندران را به دو بخش تقسیم کرده است یکی از منابع مهم تأمین آب کشاورزی و شرب در منطقه مرکز و شرق مازندران است. بخش اصلی آب این رودخانه، از رودخانه «اسبه‌رو» تأمین می‌شود که مدتی است همسایه جنوبی مازندران، تصمیم دارد آب آن را منحرف کند با طرحی به نام سد فینسک.

ماجرای سد فینسک هم مورد اعتراض استاندار قبلی و هم مورد انتقاد نمایندگان فعلی مجلس قرار گرفت اما از آنجایی‌که این طرح در مرحله ملی، ریل‌گذاری شد تا امروز این اعتراضات توفیق چندانی نداشت.

هم آب منطقه‌ای مازندران به عنوان تأمین‌کننده اصلی آب و هم جهاد کشاورزی به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کنند آب نیز در این خصوص هشدار دادند اما تا این لحظه، بی‌حاصل ماند و سد فینسک یا انحراف آب اسبه‌رو از نظر دولت سیزدهم و همچنین استاندار و نمایندگان سمنان قطعی است.

چند روز قبل «علی‌اکبر محرابیان» در جریان سفر به استان سمنان به ماجرای سد فینسک اشاره کرد و گفت: در استان سمنان، شهرستان‌ها شرایط یک‌سانی ندارند.

وی با بیان این‌که امروز طرح‌های انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار و آرادان به بهره‌برداری رسید افزود: برای دو شهرستان شاهرود و سمنان هم‌ دو طرح داریم که امروز در شورای اداری درخصوص آن صحبت شد تا ان‌شاءالله با تصویب و پشتیبانی دولت بتوانیم این طرح‌ها را نیز اجرایی و تنش آبی در این دو شهرستان را نیز برطرف کنیم.

وزیر نیرو درباره میزان تأمین بودجه احداث سد فینسک نیز بیان داشت: براساس قانون بودجه، اعتبارات سالانه این طرح تغییر می‌کند و هر ساله یک اعتبار خاصی برای آن درنظر گرفته می‌شود. محرابیان گفت: امیدواریم در سفر امروز نیز بتوانیم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی خط انتقال آب به شهر را آغاز کنیم.

سخنان وزیر نیروی دولت سیزدهم در حالی است که که سد فینسک بر روی رودخانه «اسبه‌رو» احداث خواهد شد که سرشاخه اصلی رودخانه تجن است که برابر قانون رژیم حقوقی رودخانه‌ها، کسی مجاز نیست مسیر رودخانه را از حوضه آبریز منحرف کند و به سمت کویر ببرد و اتفاقاً این اقدام، مستلزم نفی حق‌آبه زیست‌محیطی رودخانه نیز می‌شود و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست باید در این زمینه فعال باشد اما نیست گویا که اصلاً وجود ندارد. علی بابایی کارنامی در مراسم معارفه استاندار با اشاره به مصوبه دولت در سفر استانی به سمنان درباره سد فینسک گفت: این در حالی که در مازندران با کسری شدید منابع آبی روبه‌رو هستیم و باید ساخت این سد متوقف شود. در یکی از روزهای فروردین سال گذشته، محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور در یکی از جلسات خود در مازندران هشدار داد بخش‌هایی از این استان طی ۱۵ سال آینده بیابان خواهد شد و البته با توجه به میزان کاهش بارندگی و خطر کم‌آبی فزاینده، این پیش‌بینی قطعی است.  استاندار جدید مازندران اگر خواست نام نیکی در مدیریت بر این استان از خود برجای بگذارد باید موضوع سد فینسک را هم با توجه به قانون رژیم حقوقی رودخانه‌ها و آسیب‌های غیرقابل جبرانی که این اقدام بر زندگی و حیات چند میلیون انسان، اراضی کشاورزی و زیربخش‌های اقتصادی خواهد داشت،  تعیین تکلیف کند البته نه از آن قسم تعیین تکلیف‌هایی که «سیدمحمود حسینی‌پور» داشت و جلوی دوربین‌ها می‌گفت سد فینسک منتفی است و در خلوت آن چیز دیگر می‌گفت.