مدیرکل گمرکات گلستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه افزون بر ۱۲۰ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۶۷ میلیون و ۷۸۵ هزار دلار صادر شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش اما از نظر ارزش دلاری ۴۷ درصد رشد داشت. سیدابراهیم حسینی […]

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه افزون بر ۱۲۰ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۶۷ میلیون و ۷۸۵ هزار دلار صادر شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش اما از نظر ارزش دلاری ۴۷ درصد رشد داشت.
سیدابراهیم حسینی اظهارداشت:- پلی استایرن، پنیر، انواع لوله و پروفیل، یُد، تخته فشرده از خرده ریز چوب، مفتول مسی، خوراک آماده آبزیان و رب گوجه فرنگی” از عمده‌ کالاهای صادراتی گلستان طی چهار ماه گذشته بودکه به کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان، عراق، قزاقستان، افغانستان، لهستان، ارمنستان، امارات، پاکستان، ازبکستان، ترکیه و قرقیزستان صادر گردید.
وی با اشاره به حجم واردات امسال گمرکات گلستان، افزود: در این مدت حدود چهار هزار و ۸۶۲ تن انواع کالا به ارزش ۹ میلیون و ۹۰۵ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۲۳ درصد بیشتر و به لحاظ ارزش دلاری ۳۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
حسینی، انواع پارچه جین و متقال، فوتس اویل و دیزل ژنراتور از عمده کالاهای وارداتی به گلستان از ابتدای امسال تا پایان تیرماه برشمرد و اضافه کرد: این کالاها از برخی کشورها از جمله ترکمنستان، چین، امارات، هند، انگلستان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و آلمان وارد کشور شد.
مدیرکل گمرکات گلستان همچنین حجم کالای ترانزیت خارجی از گمرکات استان طی چهار ماه گذشته را حدود ۶ هزار ۴۳۹ تن به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ترانزیت این مقدار کالا به لحاظ ارزش دلاری ۱۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.
حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در چهار گذشته را حدود ۳۳۱ میلیارد ریال اعلام کرد که ۹۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند. در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است. استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.