منصوریان نامزد انتخابات حوزه شرق مازندران:
چه قدرت مخوفی پشت جریان پتروشیمی میانکاله است که محیط زیست نمی تواند مجوز آن را باطل کند؟!
چرا نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه برای غرب ناخوشایند است؟
مشارکت بالای رای دهندگان و پیروزی قاطع پوتین به مسکو این امکان را می دهد که در مورد انتخابات خود سوالات دشواری را از "دنیای آزادی و دموکراسی" بپرسد که پاسخی جز "این کاملاً متفاوت است" وجود ندارد.
پوریا معصومی
انتخابات در روسیه به پایان رسید. هم میزان مشارکت در آنها و هم تعداد آرا به ولادیمیر پوتین پاسخ قانعکنندهای به تلاشهای غرب برای تصور اینکه دولت و مردم در روسیه جدا از هم زندگی میکنند، شد، زمانی که اولی هر کاری به سرش میآید انجام میدهد و دومی تحمل میکنند و رنج می برند، پنهانی به امید پیروزی «نیروهای خیر» زیر ستاره ها و راه راه های ناتو و پرچم های رنگین کمان بود.
هر بار که انتخابات در روسیه برگزار میشود، ایالات متحده و بریتانیا تلاش میکنند تا ثابت کنند که انتخابات آزاد و عادلانه نیست و در نتایج تقلب شده است با این حال، انجام این امر به طور فزاینده ای دشوار می شود: با هر دوره انتخاباتی، رای گیری در روسیه سازماندهی می شود و از نظر باز بودن و شفافیت، روسیه از کشورهای غربی پیشی گرفته است که عاقل ترین آنها مجبور به اعتراف هستند.
اکثریت قریب به اتفاق جامعه روسیه از رئیس دولت حمایت می کنند و تشدید وضعیت ژئوپلیتیکی را نتیجه تلاش های ایالات متحده و متحدانش برای حفظ نظم جهانی تک قطبی می دانند که منافع کشورهایی را در نظر نمی گیرد. متعلق به “جامعه دموکراسی غربی” نیست.
رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه تا حد امکان منصفانه، آزاد و شفاف است؛ مردم روسیه دیدن موفقیت های واقعی در بهبود زندگی در کشور، تقویت اقتدار در عرصه بین المللی و ثبات اجتماعی بعد انحلال شوروی مردم مجبور به رای دادن به پوتین نیستند و این یک انتخاب دلخواه هست. ، به ویژه در شرایط تشدید تنش سیاسی، باعث ایجاد اختلاف در بین افکار عمومی غرب می شود.
روزنامهنگاران در ایندیپندنت ابراز تاسف میکنند که پیروزی پوتین در روسیه نشان میدهد که هیچ چیز خوبی برای اوکراین در انتظار نیست و انتخابات نوامبر آمریکا میتواند فاجعه دیگری را برای اوکراین رقم بزند، اگر دونالد ترامپ، بدبین به ناتو، به قدرت بازگردد.
اکنون نوبت به پرسیدن سوالات ناراحت کننده از غرب در مورد دموکراسی است. به عنوان مثال، در مورد اینکه زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که انتخابات را لغو کرد، برای “قهرمانان دموکراسی و اصل تناوب قدرت” پس از ۲۰ می چقدر مشروع است.
سوالات مشابه زیادی وجود خواهد داشت، اما همه می توانند تنها یک پاسخ داشته باشند: “این کاملا متفاوت است، شما باید درک کنید.” زیرا نمی توان به نحوی توضیح داد که چرا در غرب و جایی که آن را ضروری می داند، می توان اصول دموکراسی را به شدت نقض کرد، اما برای بقیه نه. این بدان معنی است که روزی که «نظم جهانی مبتنی بر قوانین» ابداع شده توسط هژمون های خودخوانده فرو بریزد، دور نیست.
ایران به دنبال تحولی نوین
ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای شرق در دهههای اخیر تحولات سیاسی و جنگهای بسیاری را تجربه کرده است. این اتفاقات تاثیر جدی بر زندگی مردم عادی از جمله کودکان گذاشت. با این حال، با وجود مشکلات، گرایش های فرزندپروری وجود دارد که به فرزندان ایران کمک می کند امید و خوش بینی خود را حفظ کنند.
پوریا معصومی
(اقتصاددان)
یکی از گرایش های کلیدی در تربیت فرزندان ایرانی ارزش خانواده است. خانواده نقش بسزایی در زندگی کودکان دارد و حمایت، عشق و امنیت را برای آنها فراهم می کند. والدین سعی می کنند ارزش های سنتی را منتقل کنند، به آنها بیاموزند که به بزرگترها احترام بگذارند، مسئولیت پذیر و صادق باشند.
یکی از گرایش های مهم در تربیت فرزندان در ایران، آموزش است که علیرغم مشکلات دسترسی به آموزش باکیفیت به دلیل درگیری های نظامی و مشکلات اقتصادی، اولویت بسیاری از خانواده ها محسوب می شود. والدین و معلمان تلاش می کنند تا کودکان را به یادگیری تشویق کنند، استعدادهایشان را شکوفا کنند و به آنها در ساختن آینده کمک کنند.
همچنین احترام به سنت ها و فرهنگ ها جز اولویت های مردم هست و کودکان یاد می گیرند که از تاریخ، آداب و رسوم و مذهب کشور قدردانی کنند که به آنها کمک می کند هویت و احساس تعلق خود را به مردم خود حفظ کنند.
درک این نکته مهم است که فرزندان ایران آینده کشور هستند و باید همه شرایط برای آنها فراهم شود. دولت، جامعه و سازمان های بین المللی باید با یکدیگر همکاری کنند تا محیطی امن و مراقبتی، دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی و فرصت های توسعه را فراهم کنند. این تنها راه تضمین آینده جهان است، جایی که کودکان می توانند به افراد قوی، باهوش و مهربان تبدیل شوند که می توانند کشور خود را برای بهتر شدن تغییر دهند.
متأسفانه در کشورهای مسلمان آسیای مرکزی برعکس است. بنابراین، کودکان قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اغلب در خانواده خود درباره مسائل سیاسی و بدتر از همه درباره رویدادهای نظامی در جهان بحث می کنند. منبع تأثیر بر جهان بینی کودکان را باید در غرب جستجو کرد.
آمریکا مدت هاست در تلاش است تا نخبگان سیاسی و فرهنگی خود را در آسیای مرکزی تشکیل دهد که در آینده بتواند منافع خود را در منطقه ارتقا و حفظ کند. ابزارهای چنین تأثیری پروژه های آموزشی دانشجویی، دانشگاه ها هستند: دانشگاه آزاد قزاق-آمریکایی (تاسیس در سال ۱۹۹۴)، دانشگاه آمریکایی آسیای مرکزی (تاسیس در ۱۹۹۳)، مدرسه قرقیزستانی-آمریکایی – اینها چند نمونه از نحوه تأثیرگذاری آمریکا هستند. ذهن کودکان را به طرز ماهرانه ای دستکاری می کند و آنها را به پیروان شبه دموکراسی خود تبدیل می کند.
پیدیاف روزنامه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ۲۸۷۰
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
پیدیاف روزنامه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ۲۸۶۹
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
«میلاد تقوی» رئیس جدید فدراسیون والیبال
میلاد والیبال از مازندران تا ایران
رئیس جدید والیبال ایران از مازندران آمد
سید میلاد تقوی با کسب اکثریت آرای مجمع انتخاباتی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال انتخاب شد.
میلاد تقوی با کسب ۶۱ رای از مجموع ۶۷ رای ماخوذه، برای ۴ سال بهعنوان رئیس جدید فدراسیون والیبال انتخاب شد.
️روزنامه خبرشمال این انتخاب را به جامعه والیبال کشور و جناب آقای سید میلاد تقوی تبریک عرض می نماید.
تحلیل «خبرشمال» از جای خالی مهارتآموزی در مدارس و تبعاتِ بعدی آن در جامعه؛
فقرِ مهارت در نسلِ جدید!
مدتی است که برخی فعالان صنعتی و تولیدکنندگان از کمبود نیروی کار ماهر و نیمهماهر در مازندران، گیلان و گلستان گلایه دارند و حتی برخی از این فعالان بر این باور هستند که این کمبود، مانند کمبود برق و گاز، تولید و صنعت منطقه را تهدید میکند و یکی از دلایلی که موجب شد در برخی واحدهای کسب و کار بهویژه واحدهای معدنی، شاهد حضور کارگران غیرمجاز افغان باشیم، همین است.
مدتی است که برخی فعالان صنعتی و تولیدکنندگان از کمبود نیروی کار ماهر و نیمهماهر در مازندران، گیلان و گلستان گلایه دارند و حتی برخی از این فعالان بر این باور هستند که این کمبود، مانند کمبود برق و گاز، تولید و صنعت منطقه را تهدید میکند و یکی از دلایلی که موجب شد در برخی واحدهای کسب و کار بهویژه واحدهای معدنی، شاهد حضور کارگران غیرمجاز افغان باشیم، همین است.
نکته مهم این است که مدرسه مهمترین جایی است که میتوان فرهنگ کار و مهارتآموزی را به نوجوانان، جوانان و همچنین خانوادههای آنان آموخت و جامعه را از این حقیقت آگاه کرد که به همه مشاغل از مشاغل تخصصی مانند پزشکی و مهندسی تا مشاغل عمدتاً تجربهمحور مانند بنایی، نقاشی ساختمانی و آپاراتی نیاز داریم و هر فردی بسته به علاقه و استعداد خود باید سراغ یکی از این مشاغل و مهارتها برود و نکته مهم این است که امروز نیاز جامعه به برخی مهارتهای غیروابسته به تحصیلات دانشگاهی بسیار بیشتر از گذشته است و اوضاع درآمدی صاحبان این مهارتها نیز بسیار مطلوب است.
در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش در مقطع متوسطه دوم، طیف قابل توجهی از رشتههای مهارتی در معرض انتخاب دانشآموزان قرار دارند اما نگاه خانوادهها و حتی دانشآموزان این است که این مسیر، مخصوص شاگردان تنبل کلاس نهم است، تلقی اشتباهی که لازم است اصلاح گردد همچنین خروجی این مدارس نیز کیفیت لازم را ندارد چون تجهیزات مورد نیاز در این هنرستانها وجود ندارد تا دانشآموزان، درسهای عملی خود را نیز مانند دروس تئوری بیاموزند و اصطلاحاً «دستبهآچار» شوند، مشکلی که باید با تعامل نمایندگان مجلس و وزارت آموزش و پرورش و یافتن مسیرهایی برای اعتبارات ویژه تدبیر شود.
روز گذشته و در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان نیز استاندار با اشاره به اهمیت آموزشهای مهارتی و نقش آن در ایجاد اشتغال و کارآفرینی گفت: دانشآموزان باید به مهارتآموزی توجه کنند.
اسدالله عباسی در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان گفت: دانشآموزان را باید با صنعت مانوس کرد و این مهم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مهارتآموزی اضافه کرد: دانشآموزان در این کشورها بعد از دانش آموختگی دانشگاهی بیکار نبوده بلکه با کسب مهارت، کارآفرین و تولیدکننده هستند.
درخصوص سخنان استاندار گیلان نیز لازم است تأکید کنیم در مازندران و گیلان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که میتواند محلی برای بازدید مستمر دانشآموزان رشتههای مختلف مهارتی باشد و همین بازدیدها میتواند زمینهای برای آشنایی و علاقهمندی بیشتر دانشآموزان و حتی خانوادههای آنان با مهارت و کارهای فنی باشد. متأسفانه این بازدیدها و این آشنایی، انجام نمیشود و همین موجب شد دانشآموزانی که از مدارس فنی و حرفهای نیز دانشآموخته میشوند حتی در رشته خود نیز مهارت چندانی ندارند و فقدان مهارت موجب میشود علاقهای به اینکه جذب بازار کار شوند هم ندارند و این موضوع نیاز به آسیبشناسی از سوی شورای آموزش و پرورش دارد.
پیدیاف روزنامه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ -۱۴۷۳۳۷۲۴۱۵_-۱۸۷۶۹۷۸۶۱۷
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
پیدیاف روزنامه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ۲۸۶۷
دانلود پیدیاف روزنامه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
خبرشمال به بهانه آغاز ماه میهمانی خدا گزارش میدهد؛
سحری خوانیِ جانهای بیدار
بوی ماه میهمانی خدا را خوب میشناسم. هنوز هم بعد از گذشت سی و اندی سال، وقتی ماه رمضان میآید؛ دلم برای سحرها و افطارهایش پر میکشد و سرشار از ذوق و شوقی کودکانه میشوم.
مائده مطهری زاده
بوی ماه میهمانی خدا را خوب میشناسم. هنوز هم بعد از گذشت سی و اندی سال، وقتی ماه رمضان میآید؛ دلم برای سحرها و افطارهایش پر میکشد و سرشار از ذوق و شوقی کودکانه میشوم.
صدای دعای سحر در سحرهای ماه مبارک و ربنای دمِ غروب، چیزی نیست که بشود از خاطره ایرانیان جدا کرد و البته با این توضیح که آداب و سنن ایرانیها نیز به کمکِ تجلی هرچه بیشترِ زیباییهای معنوی این ماه آمده است. برای نمونه در مازندران سالهای سال است که سحری خوانی نهادینه شده است.
یکی از این سنت های قدیمی و ارزشمند این دیار، سحر خوانی در ماه رمضان است که به منظور ارج نهادن به این ماه مبارک برگزار می شود و با گذشت زمان هنوز رنگ کهنگی و فراموشی به خود نگرفته است.
در گذشته به علت نبود امکاناتی از قبیل برق، تلفن ، دستگاههای ارتباط جمعی و به ویژه خستگی مردم به خاطر کار در شالیزار و فعالیتهای کشاورزی ممکن بود که عدهای، سحر را خواب بمانند. بنابراین بعضی از مؤمنان و ریش سفیدان محل با حرکت در کوچه پس کوچههای روستاها و فریاد «سحر برخیز»، «سحر برخیز که صبح صادق آمد» و «سحر شد بپا خیز هنگام نماز است» مردم را برای خوردن سحری و روزه گرفتن از خواب بیدار میکردند و اگر همسایه ای چراغ، لمپا (چراغ گردسوز)، یا فانوس همسایه را خاموش میدید بلافاصله بر در خانه اش را می کوبیدند و آنها را از رسیدن سحر، آگاه میکردند.
در مناسبت های مختلف سنتها و آیین های مختلفی توسط مردم مختلف کشورمان برگزار می شود که هر یک از این سنت ها ریشه در اعتقادات و باورهای مردم آن منطقه دارد. ماه رمضان نیز از جمله زمان هایی است که آدابی در آن برگزار می شود که بر فضیلت و ارزشمندی آن می افزاید و مردم مازندران در روزگاران نه چندان دور چه قبل از شروع این ماه با خانه تکانی و نظافت به استقبال آن می رفتند و چه در روزهای این ماه رسومی را اجرا می کردند که در آنها ضمن نشان دادن شوق و اشتیاقشان به آمدن ماه رمضان پاسداشت حرمت و نعمات خداوندی نیز در آنها ملموس بود.
مردم مازندران در استقبال از ماه خدا ضمن نظافت و خانه تکانی منزل و مساجد، خانه تکانی دل و جان خود را با انجام رسم «شَطون کتوک» انجام می دهند که این رسم را در آخرین روز ماه شعبان و در آستانه ورود به رمضان انجام می دهند. پس آن در طی روزهای ماه رمضان سعی می کنند با آدابی که به جا می آورند لحظه لحظه قدر این ماه را ارج بنهند و در حفظ حرمت و ارزش این ماه تلاش کنند. در برگزاری این آداب و رسوم افراد در سنین مختلف موردنظر قرار می گرفتند که از آن جمله رسم” روزه سَری ” ویژه کودکان و نوجوانانی است که برای نخستین بار روزه می گیرند.
سحر برخیز
سحریخوانی از دیگر آیین رایج میان مردم در اکثر مناطق است که همراه با توسعه و پیشرفت تجهیزات ارتباطی رو به فراموشی رفته است اما از معدود مناطقی که همچنان میتوان برپایی این سنت جالب را در برخی از روستاهای مازندران از جمله در بندپی غربی بابل به نظاره نشست. هنوز هم طبق سنتهای پیشینیان، برخی از اهالی محل مدتی قبل از اذان صبح، با در دست گرفتن چراغ و نواختن بر طبل و سر دادن اشعار مذهبی و نوای «سحر برخیز»، «سحر برخیز که صبح صادق آمد»، از رسیدن سحر خبر میدهند. یکی از افراد متدین محل با به گردن آویختن چَلَک (حلب) و رد شدن در کوچه پس کوچه های روستا بر روی این حلب می کوبد تا اهالی را برای خوردن سحری و انجام نماز صبح بیدار کند. این کار تا زمانی انجام می شد که چراغ تمامی اهالی محل روشن شود و کسی برای خوردن سحر و خواندن نماز صبح خواب نماند، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع وسایل ارتباطی دیگر از این سنت و شیوه بیدار کردن افراد به وقت سحر وجود ندارد و بنا به گفته کارشناسان حوزه آداب و سنت مازندران در برخی مناطق از جمله بندپی غربی این رسم اجرا می شود.
سنتهای ریشه دار مازندرانی ها در رمضان
مورخ و پژوهشگر فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه آداب و رسومی که ماه رمضان در این استان برگزار می شد به ۲ بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می شود، گفت : بخش عمومی آن اجرای برنامه ها و کارهایی است که در دیگر نقاط کشور نیز انجام می شود.
علی رمضانی پاچی افزود : افطاردهی، برگزاری مراسم شب احیا و قرآن به سر و کمک به نیازمندان از جمله این آداب عمومی هستند که در بین مردم استان مازندران وجود داشت و همچنان نیز جایگاه خود دارند، اما برخی آداب و سنت هایی در این ماه انجام می شد که جایگاه و خاستگاهشان در مازندران بود و در دیگر نقاط کشور دیده نشده است و می تواند از آن به عنوان برند مازندران یاد کرد. این پژوهشگر مازندران با اشاره به این که آمار دقیق و قابل ذکری از تعداد سنت های ماه رمضان این استان وجود ندارد، گفت : شستِک، شِتون کلوک یا کتوک و روزه سَری از جمله این آداب که در استان برگزار می شد و حتی تا سال های قبل این رسم و رسوم در مناطق روستایی مازندران جایگاه داشت و انجام می شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و فاصله ای که میان نسل قدیم و جدید ایجاد شده است این رسوم در همان حیطه کهنسالان باقی ماند و دیگر در نسل جوان ردپایی از آن دیده نمی شود و بیشتر این آداب و سنت ها به فراموشی سپرده شده است. رمضانی پاچی در تعریف ویژگی های سنت های ماه رمضان در مازندران گفت : آدابی که در این ماه اجرا می شود بیشتر نماد دلبستگی و حرمت دادن مردم دیار علویان به این ماه است، به طور مثال در رسم سحری خوانی، فرد سحرخوان با این نگاه که تمام اهالی روستایش از فیوضات این ماه بهره مند شوند انجام می شد و با نوایی که سر می دادند همگان را برای سحر بیدار می کردند و آنچنان روزه گرفتن در این ماه حرمت داشت حتی افرادی که عذر شرعی یا بیماری داشتند و قادر به روزه گرفتن نبودند برای اینکه همرنگ دیگران باشند و حرمت این ماه نگاه داشته شود بیدار می شدند و چراغ خانه روشن می شد. این تاریخ نگار حوزه مردمشناسی همچنین ریشه دار کردن اعتقادات ماه رمضان در نسل جوان را یکی از ویژگی های سنت های این ماه در استان برشمرد و گفت : برای این منظور و تشویق آنها با هدیه دادن در روز نخست روزه گرفتن به کودکان نشان دادند که این ماه ارزشمند است یا اینکه روزه خواری در ملا عام آنچنان در نزد مردم مازندران زشت و ناپسند بود که در صورت وقوع چنین حالتی خطاب به فرد روزه خوار اشعاری در نکوهش این کار خوانده می شد که فرد از انجام این کار خجل می شد. رمضانی پاچی گفت : در گذر زمان و به دلیل بی توجهی در انتقال این آداب و رسوم شاهدیم که این بخش از فرهنگ مازندران از میان رفته است و بجز تعداد معدودی از این رسوم از جمله سحری خوانی که در برخی از روستاها اجرا می شود بقیه آنها از بین رفته است. وی افزود : کمک به احیای این آداب و رسوم به نوعی کمک به ترویج فرهنگ مازندران است تا این فرهنگ به انحطاط نرود که اقدام اخیر برخی نهادها در برگزاری جشن روزه اولی ها را می توان نمادی از احیای رسم روزه سَری مازندرانی ها دانست.