آخرین اخبار :
  • منتشر شده در دوشنبه, 22 مهر 1398 12:06
در گفت‌وگوی «خبرشمال» با «کیهان رستم‌نژاد»؛ هنرمند موسیقی‌دان مازندرانی، مطرح شد؛

هر بوریابافی را به کارگاه حریر نمی‌برند!

 
 
 
 

اشاره: هنر موسیقی یکی از نیازهای اساسی زندگی هر انسان است و همچنین متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی است و به طور قطع در پیدایش تکامل شخصیت و بهبود پالایش روان آدمی، سهم بسزایی دارد؛ زایشی طاقت‌فرسا و رنج‌آور که مولودی شادی‌آور و الهامی اقناع‌کننده و سرشار از زیبایی پدید می‌آورد.

«هنر هرچند جز خون و جگر نیست
به عالم گوهری همچون هنر نیست»
بنا به گفته کیهان رستم‌نژاد و شناسنامه‌اش در بیست و ششمین روز شهریور ۱۳۷۶ پا به عرصه هستی گذاشته است
او، فارغ‌التحصیل روانشناسی است که از سال ۱۳۸۸ به طور حرفه‌ای آموزش را در محضر استاد مرتضی خادمی شروع کرد و در طی این چند سال در استان و خارج از استان اجراهای صحنه‌ای یا کنسرت داشته است. همچنین تدریس را در زمینه موسیقی از سال۱۳۹۴ در آموزشگاه آوای و پس از آن در آموزشگاه مطرب عشق ادامه داده است. با او درباره موسیقی و زیبایی‌هایش
صحبت کردیم.

*میزان استقبال نوجوانان و جوانان از موسیقی چگونه است؟
در هیچ زمانی جوانان اینقدر به موسیقی اشتیاق نشان نداده‌اند و این استقبال به گمان من کم نظیر است، هرکجا که می‌روید و به هر مکانی پا می‌گذارید فروشگاه آلات موسیقی را به چشم می‌بینید و هر جوانی را که در مسیرتان در کوچه و بازار و خیابان می‌بینید ساز در دست دارد و به کلاس موسیقی و آموزشگاه موسیقی می‌رود.
در گذشته و به سال‌های دهه 70 یا عقب‌تر از این بر می‌گردید، تنها فرهنگخانه مازندران مجوز فعالیت داشت و جوانان را جذب موسیقی کرد و در این آموزشگاه به آموزش موسیقی اصیل ایرانی می‌پرداختند و فعالیت می‌کردند و در سال‌های اخیر هم ما به واسطه فضای مجازی و دسترسی آسان به آموزش موسیقی از این طریق بسیار آسان و سهل الوصول شد و همچنین اجرای کنسرت‌های متعدد، جوانان و نوجوانان زیادی را جذب موسیقی کرد.

*در راستای اشاعه موسیقی سنتی در بین جوانان و نوجوانان چه اقداماتی باید انجام پذیرد؟
اگر کمی به گذشته برگردیم، آموزش موسیقی از طریق اساتید این فن و نام آوران موسیقی به صورت سینه به سینه بود. بعضا هنرجو جمله‌ای یا چند بیت شعری را یا گوشه یک دستگاه موسیقی نزد استاد می‌شنید و به صورت «گوشی» می‌آموخت و چندین بار آن را تمرین و به مرور زمان آن را حفظ می‌کرد و همین گوشه از مقام یا دستگاه را به دیگران می‌آموخت اما در حال حاضر می‌توان گفت اولین فاکتور و قوی‌ترین ابزار اشاعه موسیقی، وجود کلاس‌های آموزش و یا آموزشگاه‌هایی است که از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز صادر کرده تا این آموزشگاه‌ها بتوانند در تعالیم و اشاعه موسیقی سنتی ایرانی گامی مثبت در حفظ  آثار قدما و معرفی آنان در بین جوانان و نوجوانان و همچنین اثرگذار و تعیین کننده، بردارند.

*دلایل عدم شناخت جوانان ما از بزرگان موسیقی سنتی ایران زمین چیست؟
نمی‌توان یک عامل یا یک فاکتور مشخصی را دلیل عدم شناخت موسیقی جوانان از بزرگان موسیقی سنتی تعیین کرد. در گذشته به علت نبود امکانات کافی جهت دسترسی به اساتید موسیقی یا عدم دسترسی به وسایل ارتباط جمعی و اینگونه مسایل می‌توانست یک دلیل مستند و مستدل باشد که در جوانان این عدم شناخت و آگاهی نسبت به بزرگان موسیقی اتفاق بیفتد ولی در حال حاضر برعکس گذشته وجود وسایل ارتباط جمعی مثل ماهواره، اینترنت، تلفن، تلویزیون با آن همه برنامه‌های متنوع و سرگرمی‌های مختلف برای پرکردن اوقات فراغت جوانان در گروه‌های مختلف سنی باعث می‌شود که جوانان کمتر به پیگیری و شناسایی مفاخر موسیقی سنتی بپردازند. به اعتقاد من راه‌اندازی یک شبکه یا یک کانال تلویزیونی همچون برنامه «نود»، برای شناحت بهتر بزرگان موسیقی جهت اشاعه و ترویج موسیقی اصیل ایرانی، اختصاص بدهند تا جوانان و نوجوانان ما، هویت فرهنگی و هنری و همچنین سرمایه‌های بزرگ و پر افتخار سرزمین ما را بشناسند.

*رمز ماندگاری یک هنرجو در عرصه موسیقی، در کلاس‌های موسیقی و رشد هنرآموز وابسته به چه عواملی است؟
مدد می‌گیرم از شاه بیت:
بوریا باف اگرچه بافنده‌ست       
     نبرندش به کارگاه حریر
در مورد کلاس‌های موسیقی یا آموزش هنرجو هم مصداق عینی این شعر است. می‌بینیم که پدرها و مادرها در ایام فراغت از تحصیل (تابستان) فرزندانشان را در کلاس‌های متعدد ورزشی، کامپیوتر و موسیقی ثبت نام می‌کنند، فارغ از اینکه آیا بچه‌هایشان استعداد یادگیری موسیقی یا علوم دیگر را دارند یا نه، تا بتوانند موفقیتی در این زمینه کسب کنند یا خیر. به نظر من یک از فاکتورهای اساسی و بنیادی یک هنرجو در عرصه موسیقی شناسایی کارشناسی و یا بهتر بگویم استعدادیابی یک هنرجوست و پس از شناسایی استعداد، تشویق و ترغیب خانواده‌ها و پیگیری بی وقفه آنان.
در نهایت آموزش فرزندان مستعد و هنرجو نباید صرفا فصلی از سال اختصاص یابد و باید این امر خطیر (آموزش موسیقی) در این شرایط حساس سنی، مستمر
 و بلا انقطاع باشد.

 

 
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی