آخرین اخبار :
  • منتشر شده در چهارشنبه, 22 شهریور 1396 11:19
به بهانه فرارسیدن روز ملی سینما

سلامی دوباره به سینما

 

 

خبرشمال/گروه فرهنگ و هنر

برادران لومیر فرانسوی در سال 1895 دستگاه سینماتوگراف را اختراع کردند. در زمان مظفرالدین شاه در سال 1279 اولین دستگاه "سینماتوگراف" وارد ایران شد. چند سال بعد عبدالحسین سپنتا اولین فیلم ایرانی را با نام دختر لر ساخت. سه دوره سینمایی فیلم صامت، فیلم ناطق و فیلم رنگی به سرعت سپری شد و سینما در میان ژانرهای هنری، هنر هفتم نام گرفت و خیلی زود هم در شیوع و هم در محبوبیت گوی سبقت از دیگر ژانرها ربود. یکصد سال بعد در چهارمین جشن بزرگ سینما و همزمان با یکصدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریور به عنوان روز ملی سینما نام گرفت. 
اگر به پدیده‌های پس از انقلاب صنعتی و ابزارهای مدرن تاریخ بشری، نگاهی بیندازیم به نظر بسیاری از متفکران، سینما جایگاهی یگانه دارد. دلیل این امر در اصطلاح صنعت سینما است. در میان سایر هنرها مانند هنر نقاشی و یا هنر مجسمه سازی، کسی سخن از صنعت نزده است اما سینما که ایجاد شد مانند درختی در زمین حاصل‌خیر بسیار زود و با شتاب رشد کرد و طیف گسترده‌ای از مشاغل و کسب و کارها را ایجاد کرد. 
به موازات رشد صنعت سینما، طیف گسترده‌ای از مشاغل نیز به همراه سینما رشد کرد و امروز این صنعت در دنیا، به وضعیتی رسید که شاهد فعالیت سه بخش کاملا متمایز در پیوند با سینما هستیم. 
بخش اول آنچه که در انگلیسی به آن "entertainment" یا سرگرمی گفته می‌شود. سینما و فرزند کوچکش، تلویزیون به گونه‌ای در سرگرم کردن انسان مدرن موفق بودند که به سینما، جادوی سینما و به تلویزیون، جعبه جادو گفته می‌شود. 
بخش دوم در مقوله فرهنگ سازی و یا منحرف کردن ذهن انسان مدرن از موضوعات خاص است. سینما و تلویزیون در دهه‌های اخیر به گونه‌ای موفق و فعال ما یشاء بوده است که گویا هیچ مزاحمتی برای خود نمی‌دید و هرچه را که خواست بزرگ کرد و هرچه را که خواست خرد و حقیر انگاشت. گویا مخاطبان و مردم در مقابل هنر سینما و تلویزیون مسخ و جادو می‌شدند. صنعت سینما به راحتی در این فرایند، مظاهر فرهنگ خودی را در مقابل چشم همگان بزرگ می‌کرد و بر عکس، آموزه‌های ریشه‌دار فرهنگی مخالفان خود را در برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، کوچک می‌کرد و تحقیر می‌نمود. کارکرد سینما و تلویزیون در حوزه فرهنگ آنقدر موثر بود که هیچ کس در مقابل هژمونی آن تاب نیاورد.
بخش سوم که بیشتر به ماهیت صنعتی آن بر می‌گردد این است که طیف گسترده‌ای از مشاغل مختلف همراه با سینما، شکل گرفتند و با رشد سینما، رشد کردند و امروز در فراسوی خود شاهد گردش مالی هنگفت، تزریق پول و ایجاد مشاغل جدید هستند. 
حرکت رو به رشد سینما در یک قرن اخیر به گونه‌ای تند و چند وجهی بود که دیگر نمی‌توان گفت تنها برادران لومیر در این فرایند پیچیده موثر بودند. ابزار ساده و تک بعدی که برادران لومیر آنرا ساخته بودند امروز تبدیل به یک ابزار چند لایه و "مولتی مدیا" شد که کارکردی وسیع در حوزه‌های مختلف دارد.
امروز باید سلامی دوباره به سینما کرده با احترام به این ابزار بنگریم و تلاش کنیم آن را در خدمت ارزش‌های فرهنگی خود بگیریم. یکی از دلایل این حقیقت که سینمای شرقی و ایرانی، هنوز از نوع هالیوودی عقب است همین است که نگاهی تقلیدی به این صنعت دارد و نه نگاهی خلاقانه.
فرهنگ غنی ما، جامعه فرهیخته و جوانان ما در سایه استفاده درست از این ابزار می‌توانند به غنای بیشتر برسند و در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند. صنعت سینما با تمام گستردگی خود، یک ابزار است و اگر در دستان صاحب مهارت قرار گیرد می‌تواند حوزه‌ای وسیع را تحت تاثیر قرار دهد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی